Začenja se nacionalna preventivna akcija: Osredotoči se na cesto

Agencija za varnost prometa začenja že drugo letošnjo nacionalno preventivno akcijo z naslovom Osredotoči se na cesto, ki bo potekala od 30. septembra do 6. oktobra 2024. Akcija opozarja na nevarnosti motečih dejavnikov med vožnjo ter poziva k zbranosti in osredotočenosti voznika na cesto. Letos te pozive še dodatno podpira nova poštna znamka iz serije Varnost v prometu, ki nosi sporočilo "Ne uporabljaj telefona med vožnjo!"

AVP poštna znamka
AVP poštna znamka | Foto: AVP

Na osredotočenost voznika negativno vpliva vrsta dejavnikov, kot so prehitra vožnja, čustvena stanja, utrujenost in stres, ki povečujejo tveganje za prometne nesreče. Poleg uporabe mobilnega telefona so nevarna tudi ravnanja, kot so nastavljanje radia ali klimatske naprave, prehranjevanje, kajenje in ličenje. To potrjujejo tudi rezultati ankete, ki jo je Agencija izvedla med prvo tovrstno akcijo januarja letos. Zato Agencija poziva: "Med vožnjo se posvetimo le eni, najpomembnejši stvari – vožnji." V jesenski akciji vabijo k sodelovanju v anketi o vplivu obcestnih oglasnih panojev na osredotočenost voznikov med vožnjo.


Vprašalniki dajejo uvid o izkušnjah voznikov

Da bi pridobili uvide o osebnih prepričanjih in navadah ter motnjah, ki lahko pomembno vplivajo na sposobnost osredotočanja voznikov na vožnjo, je Agencija za varnost prometa januarja letos izvedla spletno anketo. Rezultati so bili zaskrbljujoči in kažejo na to, da je pozornost voznikov na vožnjo prepogosto manjša, kot bi morala biti. Veliko voznikov vozi prehitro, med vožnjo telefonira, se liči in prehranjuje, ne prepoznava utrujenosti in seda za volan, čeprav so uživali alkohol. V zadnjem času se v javnosti pojavlja razprava o oglasnih panojih ob cesti ter njihovem vplivu na osredotočenost in zbranost voznikov med vožnjo. Agencija za varnost prometa zato ob robu tokratne nacionalne preventivne akcije Osredotoči se na cesto vabi k izpolnjevanju kratke spletne anonimne ankete, s katero želi preveriti, kako oglaševanje ob cesti vpliva na voznike ter s priporočili prispevati k izboljšanju prometne varnosti in predlagati ukrepe za ureditev tega področju. Anketo lahko izpolnite na povezavi https://avp-rs.1ka.si/reklamni-panoji

Odgovori bodo uporabljeni izključno v raziskovalne namene, rezultati pa bodo predstavljeni v sklopu akcije "Osredotoči se na cesto" januarja 2025.


Tudi nova poštna znamka opozarja: Ne uporabljaj telefona med vožnjo!

Pošta Slovenije je izdala že tretjo v seriji znamk Varnost v prometu, s katero skupaj z AVP ozavešča o pomenu prometne varnosti za vse udeležence. Leta 2022 so tako izdali znamko »Varnostni pas varuje vas.«, leta 2023 »Bodi viden, bodi previden!«, letos pa »Ne uporabljaj telefona med vožnjo!«. V naslednjih dveh letih bosta izšli še znamki, ki bosta opozarjali na varnost kolesarjev in na pravilno vožnjo po avtocestah (Vozi desno, prehitevaj levo).

Tematska znamka »Ne uporabljaj telefona med vožnjo!« javnost opozarja, da je uporaba telefona med vožnjo nevarna, saj zmanjšuje zbranost voznika ter zmožnost za spremljanje dogajanj na cesti in njeni okolici. Voznik lahko spregleda ključne informacije iz okolja, zato se poveča tveganje za nastanek prometne nesreče. Pod uporabo mobilnega telefona med vožnjo ne šteje le pogovor, pač pa tudi pošiljanje sporočil, brskanje po spletnih straneh in objavljanje na družabnih omrežjih. Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno 5 sekund osredotočen na telefon in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 km/h prevozi razdaljo več kot 83 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 km/h pa prevozi 139 metrov.


Sodobni asistenčni sistemi so dobrodošla pomoč, vendar ostanite osredotočeni na vožnjo!

Novi predpisi v okviru Ekonomske komisije Združenih narodov za Evropo (UNECE ) v Ženevi bi lahko privedli do tega, da bi sistemi za pomoč vozniku, kot je Teslin Autopilot, izvajali manevre, kot so menjave voznih pasov, brez voznikovega soglasja. Kljub temu bi vozniki v primeru nesreče še vedno nosili odgovornost, saj bi predpisi veljali za t. i. sisteme ravni 2, kjer je nadzor nad vozilom še vedno v rokah voznika.
Evropski svet za prometno varnost (ETSC) opozarja, da bi ti predpisi lahko imeli hude negativne posledice, saj bi omogočili menjavo voznih pasov ne le na avtocestah, ampak tudi na mestnih in podeželskih cestah, kar je bolj nepredvidljivo in nevarno okolje. Avtomobilska industrija si prizadeva, da bi za te sisteme omogočila delovanje brez stalnega nadzora rok na volanu, a ETSC opozarja, da to zamegljuje mejo med tem, kdo ima dejanski nadzor – voznik ali vozilo.
Raziskave so pokazale, da samo spremljanje voznika s kamero, ki preverja, ali gleda cesto, ni dovolj za zagotovitev, da je res osredotočen na vožnjo. ETSC poudarja, da bi morala biti jasna ločnica med asistenčnimi sistemi in popolnoma avtomatiziranimi sistemi, ter zahteva, da sistemi za pomoč od voznika vedno zahtevajo, da aktivno sodeluje.


Namen policijskega nadzora je narediti naše ceste varnejše za vse

V tem tednu poteka tudi skupna akcija evropskih prometnih policij ROADPOL »Focus on the Road«. V času akcije bo Policija nadzirala uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme (tablic, prenosnih računalnikov, slušalk), ki motijo voznikovo vidno ali slušno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Poleg tega bodo pozorni tudi na druge prekrške, predvsem tiste, povezane z izpostavljenimi udeleženci v prometu, pešci, (e-)kolesarji, vozniki e-skirojev.
Do 26. septembra 2024 je bilo ugotovljenih 18.184 kršitev s področja uporabe mobilnih telefonov med vožnjo in 7.599 kršitev s področja alkohola, kar je primerljivo z lanskoletnimi podatki. Lani jih je bilo v tem času 18.477 oziroma 8.895. Med kršitelji sicer prevladujejo vozniki osebnih vozil, vendar se povečuje tudi število kršitev med vozniki e-skirojev in kolesarji.