
Sedma generacija legende
31.03.2025 Sedma generacija novega Volkswagna Transporterja je zapeljala na slovenske ceste. Povsem nova generacija ponuja več p...
Decembra se ljubljanske ulice bleščijo v soju novoletnih lučk, letos pa so trikrat za dodatno utripajočo osvetlitev poskrbeli izredni prevozi šestih fermentorjev iz pivovarne Union, ki so jih odpeljali do Luke Koper, za to pot pa so potrebovali kar tri dni.
Izredni prevozi vedno pritegnejo pozornost, še toliko bolj, če svojo pot začnejo skorajda v središču mesta in s svojimi dimenzijami presegajo tiste povprečne, ki smo jih vsakodnevno vajeni z naših cest.
Zaključek proizvodnje v ljubljanski pivovarni Union s seboj prinaša tudi postopno demontažo opreme. Tokrat je bilo na vrsti šest fermentorjev, za katere se je lastnik pivovarne, nizozemski Heineken, odločil, da bodo svojo novo vlogo dobili v Afriki. Tja bodo sicer odpluli po morju, do naklada na ladjo v koprski luki pa jih je vodila zahtevna pot po cesti.
V pripravah pred začetkom prevoza so delavci umakniti nadcestne semaforje, na poti pa so umikali tudi transparente in kable preko ceste.
Glavni izziv tokratnega prevoza, ki so ga pri podjetju Comark načrtovali več mesecev, je bila višina. No, če sem povsem natančen, je seveda govora o premeru fermentorjev, ko so bili ti vodoravno naloženi na specialno prikolico, je namreč skupna višina znašala 5,5 metra. To pa je preveč, da bi se na pot od Ljubljane do Kopra lahko odpravili po najbolj preprosti in logični poti – po avtocesti – nadvozi in predori so namreč prenizki, da bi s tovorom tolikšne višine lahko prišli skozi. Od organizatorjev prevoza je to zahtevalo zahtevno preverjanje in načrtovanje poti po lokalnih cestah, kjer so morali opraviti številne meritve in pridobiti soglasja. Celotna dokumentacija, povezana z dovoljenjem za izredni prevoz, je svoje mesto našla v debelem fasciklu, kar že samo po sebi zgovorno priča o zahtevnosti projekta.
Napačno parkirana vozila so ovirala izhod iz Pivovarne Union, zato so jih odmaknili s pomočjo pajkov.
Edina možna pot pa je na tako imenovanih 'Kačjih ridah' postregla še z eno oviro – 40 metrov dolžine je bilo preveč, da bi lahko kompozicije prevozile ostre serpentine. Edina rešitev za premagovanje tega odseka je bila preklad na krajšo prikolico. S pomočjo dvigal so fermentorje z mostne prikolice namestili na modularno, s tem se je sicer še povečala skupna višina, a na tem krajšem odseku to ni predstavljalo ovire. Po premaganih serpentinah je na Ravbarkomandi znova sledilo prekladanje nazaj na nizkopodno prikolico, na kateri so nato prevozili celoten preostanek poti do cilja. Zadnji, tretji dan, sta bili potrebni še dve popolni zapori primorske avtoceste, najprej pri Razdrtem in nato še pri Divači, kjer je izredni prevoz prečkal avtocesto.
Dimenzije: 40 metrov dolžine ter 5,5 metra širine in višine so zahtevale skrbno načrtovanje poti, za dobrih sto kilometrov od Ljubljane do Kopra pa so izredni prevozi potrebovali kar tri dni.
Šest fermentorjev so prevozili v konvojih, s po dvema naenkrat. Vsakega je vlekel po en specialnih tovornjak za izredne prevoze, na zadnjem delu prikolice pa je bil še en operater, ki je skrbel za krmiljenje zadnjih osi. Pri tem delu je potrebna zelo dobra usklajenost vseh sodelujočih, ki so ves čas povezani z radijsko komunikacijo, dodatno pomoč pa, po potrebi, nudijo tudi spremljevalci izrednega prevoza. Seveda pa ne gre tudi brez spremstva policije, ki skrbi za zapiranje cest in ustavljanje prometa. Andreas Volland, voznik prvega od obeh tovornjakov, nam je v pogovoru razkril, da se spomni, kako so, takrat nove, fermentorje pred dobrimi petindvajsetimi leti pripeljali v Ljubljano. Ti so po reki prišli do Bratislave, od tam pa so jih nato s tovornjaki po cesti pripeljali v Ljubljano. Glede same vožnje pa v šali reče: »To ni nič posebnega, gre za čisto običajen tovornjak.« Nato pa je dodal, da je pomembno, da voznik pri zavojih izkoristi ves prostor, ki ga ima na voljo, ter s tem pomaga operaterju na zadnjem delu prikolice, da kompozicijo lažje usmeri skozi zavoj, križišče ali mimo ovire.
Ker je tokrat ista ekipa voznikov prevoze ponovila trikrat, so z vsakim prevozom pridobili več izkušenj, tako da je tretji potekal veliko hitreje od prvega – prvo etapo so na primer prevozili v približno dveh urah manj, kot prvič. V drugem tovornjaku sta bila uigran par mož in žena, Anja je sedela za volanom Actrosa SLT s 625 konjskimi močmi, medtem ko je njen mož Thomas upravljal prikolico.
Že začetek je postregel s tesnim izhodom iz pivovarne Union, kjer je široke fermentorje od stavb ločilo le par centimetrov.
Na večini cest je mogoče opravljati prevoze do višine 4,5 metra, kar pomeni, da je bil prevoz fermentorjev za en meter 'previsok'. To je pomenilo, da je bilo treba na številnih mestih odmikati cestno opremo, kot so sredinski semaforji, ponekod pa tudi oglasne transparente ter kabelske napeljave električnega in Telekomovega omrežja. Za to so, po vnaprej pripravljenem prevoznem načrtu, skrbeli upravljavci cest, elektro službe in delavci Telekoma, ki so morali, potem ko je prevoz odpeljal mimo, spet vso opremo vrniti na svoje prvotno mesto.
Na nekaterih križiščih je bilo potrebno povsem umakniti semaforje in prometne znake.
A s prvimi ovirami so se srečali, še preden so sploh krenili z mesta – nepravilno parkirani osebni avtomobili na cesti in pločnikih so namreč ovirali izhod iz pivovarne Union. Pri podjetju Comark so se tudi na to pripravili vnaprej, saj so bili dogovorjeni z mestnim redarstvom, da bodo nepravilno parkirana vozila, ki bi ovirala prevoz, odstranili s pajkom in tako sprostili pot tovornjakoma.
Fermentorje so večinoma prevažali na minimalni višini, a za premagovanje nekaterih krožišč so jih morali tudi dvigniti, preko Kačjih rid pa preložiti na krajše prikolice.
Tokratne prevoze sta opravljala dva specialna vlačilca za izredne prevoze. Oba v štiriosni izvedbi s stolpom za kabino, kjer so pokončno nameščeni rezervoarji in dodaten hladilni sistem. Prvi je bil Volvo FH16 s 16,1-litrskim vrstnim šestvaljnikom, ki ponuja 750 konjskih moči in največji navor 3.550 Nm, drugi pa Mercedes Actros SLT 4163 s 15,6-litrskim vrstnim šestvaljnim motorjem in 625 konjskimi močmi ter 3.000 Nm največjega navora.
Prikolici sta bili raztegljive in razširljive mostne izvedbe, z vzdolžnimi nosilci, med katere so namestili fermentorje, na zadnjem delu pa nameščeni na štiriosni voziček s prisilno hidravlično krmiljenimi osmi.
Tokratne prevoze sta opravljala dva specialna vlačilca za izredne prevoze.
1. dan: Relacija: Pivovarna Union–parkirišče Kalce/Grčarevec
2. dan: Relacija: parkirišče Kalce/Grčarevec–parkirišče Ravbarkomanda
3. dan: Relacija: parkirišče Ravbarkomanda–Luka Koper
Dolžina | 40,0 m |
Širina | 5,5 m |
Višina | 5,5 m |
Skupna masa | 75 t |
Za uspešno izvedbo prevoza je potrebno uigrano delo vseh vključenih, tako voznikov, spremljevalcev, kot tudi policistov in vzdrževalcev cest ter seveda dobra priprava.