Prvo gasilsko vozilo Scania nove generacije v Sloveniji
19.06.2019 Podjetja Scania Slovenija d.o.o. je pred kratkim predalo prvo gasilsko vozilo nove generacije v roke prostovoljnega g...
Med vikendom je urednik poslal e-pošto: »Da ne bi pozabil, v ponedeljek je test Scanie V8!« Halo! Več kot desetletje testiram tovornjake in pišem o njih, vozim jih pa še od najstniških časov. Doslej mi Scaniinega paradnega konja ni uspelo peljati, in na to naj bi pozabil?
Besedilo: Emil Šterbenk Fotografije: Emil Štrbenk in Matej Jurgele
Poznavalci na Scanii takoj opazijo relativno majhen logo V8, ki to vozilo dviguje iz povprečja. Njega dni so motorje V8 ponujali številni proizvajalci, a zadnje čase tovornjake poganjajo vrstni šestvaljniki, ki so se izkazali za optimalne – tako po porabi kot stroških izdelave in uporabe. A Scania svoj osemvaljnik skrbno neguje in ima zaradi tega zelo širok krog oboževalcev. Letos so jim ob 50. obletnici tovrstnih motorjev »pripravili« jubilejni model.
Leta 1969 so v Scanio vgradili 8-valjni motor, ki se je takoj uvrstil med ikone. V britanski reviji Truck and driver so ob srečanju V8 motorja z Abrahamom zapisali: Leto 1969 je bilo pomembno iz več razlogov. Neil Armstrong je prvi stopil na Luno, v zvezni državi New York so organizirali festival Woodstock, v Britaniji pa začeli oddajati televizijski program v barvah. Toda, ko vprašate tovornjaškega navdušenca, kaj se je tega leta pomembnega zgodilo, je velika verjetnost, da bo brez oklevanja povedal: vgradnja motorja V8 v Scanio. Z močjo 350 KM (270 kW) se je Scania z naskokom zavihtela na prvo mesto med tovornjaki tistega časa. Takrat je bilo čisto dovolj, če je 40-tonski tovornjak poganjal motor moči 240 KM (6 KM na tono največje dovoljene mase). Scania je na tono ponudila skoraj pol več moči. Preden so motor vgradili v serijsko vozilo, so ga sedem let testirali. Takoj po predstavitvi na frankfurtskem salonu leta 1969 je postal priljubljen med prevozniki na dolge proge, zlasti tistimi, ki so vozili na Bližnji in Srednji vzhod. Scania ni bila prva, saj so v Magiruse že leta 1950 vgradili prve zračno hlajene 8-valjnike, pri MAN-u so leto pred Scanio ponudili 15-litrski osemvaljnik. Mercedes je leta 1973 predstavil 12,8-litrski osemvaljnik z 256 KM in 16-litrski desetvaljnik s 320 KM. Toda Scania je z njenim V8 motorjem dolgo ostala najmočnejši tovornjak in med vozniki pridobila vzdevek: King of the road.
Zaman boste iskali cenene materiale
Na zunaj 8-valjna Scania svojo prestižnost diskretno kaže z logom V8, ki so ga pritrdili na desno stran maske. Dosti bolj opazno to oznanja edicija ob 50. obletnici z večjim zlatim logom V8, nalepljenim na streho, manjšim z napisom 50 let na spodnjem delu obojih vrat in dvema precej večjima, ki se z boka kabine nadaljujeta na bočni spojler. No, logo V8 je tudi na pestu pogonske osi. Testna Scania je imela največjo in bogato opremljeno kabino. Zaman boste iskali ceneno plastiko, volan in sedeža so prevlečeni z usnjem in resnično kakovostno izdelani. V kabini je bila le ena postelja, zato pa toliko več prostora – tako bivalnega kot prtljažnega. Na armaturi so nedrseče površine, pod njo obilica predalov. Pred sovoznikom je mogoče izvleči priročno mizico. Dvometrska postelja je široka do 100 cm. Pod njo sta predala, ki se ju doseže tudi z zunanje strani, med njima pa hladilnik. Nad posteljo in nad vetrobranom so »letalski predali«, kjer je prtljaga varno spravljena. Na voljo so številni varnostni pripomočki: AEB (zaviranje v sili – advanced energency braking), EBS (elektronsko upravljanje zavor), ESP (elektronski stabilnostni program), LDW (opozorilo na menjavo voznega pasu), a s tem seznam še zdaleč ni izčrpan. Osemvaljnik s hitrim menjalnikom in »dolgo« pogonsko osjo
Prostornina Scaniinega osemvaljnega V-motorja znaša 16,4 l, na voljo pa je v štirih paketih moči od 520 do 730 KM (382 do 537 kW). Največjo moč model 650 doseže pri 1.900 vrtljajih v minuti, a že pri 1.350 vrt/min zmore 635 KM. Pri tem med 950 in 1.350 vtr/min postreže s 3.300 Nm navora. Izpušne pline pri najmočnejši različici čistijo po metodologiji EGR in SCR, pri motorjih z nižjimi močmi pa zgolj po SCR (selektivna katalitska redukcija). Jubilejna Scania ima po besedah tovarniškega voznika manj »zadušen« zvok, saj so se vozniki pritoževali, da motorja ni dovolj slišati.
Jubilejna različica ima manj »zadušen« zvok
Menjalnik GRSO925R, ki so ga nazadnje posodobili za modelno leto 2017, pretika za 45 odstotkov hitreje, tako je motor vedno v območju največjega navora. Na gnano os menjalnika so montirali zavoro, ki je »skrita« v ohišju njegove oljne črpalke. Povišani oljni tlak pri pretikanju navzgor aktivira zavoro, ki gred upočasni. Zato se vrtljaji gonilne in gnane gredi hipoma izenačijo in avtomatika brez sunkov pretakne navzgor. Ob zadnji osi s prenosnim razmerjem 2,92 se motor pri hitrosti 80 km/h v 12. prestavi vrti s 1.003 vrt/min. Poudariti je treba, da je direktna 11. prestava (prestavno razmerje 1,00), pri 12. stopnji prenosa pa gre za overdrive (razmerje 0,80). Porabo znižujejo še pametni tempomat (Cruise control with Active Prediction), ki spremlja konfiguracijo cestišča 5 kilometrov pred vozilom in temu primerno ukrepa, aerodinamično optimizirana oblika, popolnoma izključen retarder, kadar ne zavira (freewheeling Retarder) ter še drugi ukrepi.
Že pri odpiranju vrat je jasno, da gre za bogato opremljeno različico. Do sedeža vodijo štiri stopnice, peta pa je ravno dno kabine. Razporejene so tako, da tudi bolj okorni možakarji zlahka vstopimo. Sedež Premium je odlično oblikovan in ravno prav trd, nudi dobro oporo ter je, enako kot volan, izdatno nastavljiv. Armatura je pregledna, stikala so podkvasto razporejena, precej jih je našlo prostor na vozniških vratih. Vse je na dosegu rok. Na voljo so meniji za različne nastavitve prikazov po željah in potrebah voznika. Med njimi se voznik dokaj hitro znajde.
Motor ubogljivo vžge in da s polnim glasom vedeti, da gre tukaj za osem valjev. Če bi vozil ta tovornjak, bi ga po moje vedno vžigal ob odprtih vratih. S polno naloženim tovornjakom sem peljal od Ljubljane do Novega mesta in nazaj ter užival v prvorazrednem udobju. Da smo težki, sem čutil le na »utrujenem« delu ceste od zastopništva Scanie do Tržaške ceste, na avtocesti pa Scania popolnoma gladko teče. Kljub malo bolj »odprtemu« zvoku iz izpušne cevi je vožnja zaradi bogate zvočne izolacije tiha. Zlasti ob pospeševanju ušesa uživajo ob prijetnem grgranju osemvaljnika. Radia vso pot nisem prižgal, ker bi bilo škoda preglasiti glasbo velikega motorja. Ves čas sem vozil v načinu Economy (na voljo še Standard in Power), saj je motor zlahka kos naloženemu vozilu. Hitrost sem nastavil na 85 km/h ter dopustil 5 km/h odstopanja navzgor in 10 navzdol. Avtomatika odlično pospešuje in prav presenečen sem ugotovil, da peljem 80 že malo po vključitvi na vozni pas. Menjalnik mimogrede pride do 12. prestave in izkorišča kinetično energijo štiridesetih ton, tako da veliko »jadra« v prostem teku. Računal sem, da bo avtomatika v Višnjegorski klanec peljala v 12. prestavi, a je vseeno pretaknila v 11. – očitno je tako bolj gospodarno.
Pri vožnji do Novega mesta sem s Scanio povprečno porabil 33,1 l/100 km, čemur je botrovala gneča na južni obvoznici, nekaj ovir na cesti (košnja), predvsem pa fotografiranje. Nazaj je ob zelo enakomerni vožnji in povprečni hitrosti 84 km/h po praktično prazni cesti poraba znašala 30,2 l/100 km. Tudi v Višnjegorski klanec je hitrost padla le malo pod 80 km/h. Vsekakor ob tako kratkem preizkusu lahko govorimo le o orientacijskih vrednostih.
Scania z V8 motorjem porabi nekaj več goriva kot njene 6-valjne sestre, zato pa dosega dosti višja hitrostna povprečja, saj motorja z ogromnim navorom tudi najstrmejši avtocestni klanci ne zadušijo. Motor V8 je paradni konj te znamke in zato priljubljen pri njenih zvestih pripadnikih. Ampak vožnja tako zmogljivega tovornjaka je resnično užitek in vsakemu poklicnemu vozniku bi vsaj enkrat v življenju privoščil V8 izkušnjo.
Osnovni tehnični podatki
Motor prostornina (l), moč (kW / KM pri vrt./min.) navor Nm pri vrt./min. | Scania DC16 118 650 hp, dizelski, V8, vodno hlajeni, turbopolnilnik, vbrizg Scania XPI. čiščenje izpušnih plinov – EURO 6, 16,4, 478/650 pri 1.900 3.300 pri 950 do 1.350 |
Prenos moči | Scania GRSO925R – 2-pedal Scania Opticruise, pogon na zadnjo os - Scania R780 enojna redukcija, prenosno razmerje 2,92 |
Podvozje in zavore | Šasija, sprednja prema na paraboličnih 2-listnih vzmeteh, zadnja na zračnih blazinah, zavore EBS, 4 × kolutne, motorna zavora 297 kW pri 2.400 vrt./min., retarder 500 kW, ročna zavora |
Mere in teže: dolžina (šasije s kabino)× širina × višina (mm), medosna razdalja (mm), teža praznega vozila (kg), največja dovoljena masa (kg), prostornina posode za gorivo/AdBlue (l), pnevmatike | 5.960×2.600×3.854 3.750 7.769 18.000 400 / 47 315/70R22,5 |
Kabina: dolžina × širina × notranja višina | 2.060 × 2.310 × 2.070 |
Oprema testnega vozila | AEB, EBS, ESP, FLC, LDW, pripomoček za speljevanje v klanec, nastavljivi merilniki, infotaiment sistem, z usnjem prevlečeni volan in sedeža (Premium), avtomatske luči, hladilnik, Scaniina podpora vozniku, avtomatiziran prezračevalni sistem, električni dvig kabine … |