Športna različica modela T
07.08.2018 Renault Trucks in Renault Sport Racing sta združila svoje znanje in izkušnje za izdelavo posebne serije modela T z im...
Jeseni 2013 je Renault predstavil model T, pred katerim je bila težka naloga: nadomestiti legendarnega Magnuma. Očitno je uspela, saj so T-ji precej pogosta vozila na evropskih cestah. O kakovosti priča naziv: tovornjak leta – Truck of the Year 2015.
Tokrat smo v preizkus dobili polno naloženega T High 480 T4×2 s 13-litrskim motorjem, z 12-stopenjskim robotiziranim menjalnikom, največjo in bogato opremljeno kabino ter aerodinamično oblikovanim polpriklopnikom, izdelanim pri proizvajalcu karoserij Frappa.
Čeprav je od predstavitve minilo že skoraj pet let, Renaulta T na cesti zaradi njegove specifične oblike zlahka spoznamo. Pod kabine je visoko in prostora je na pretek. Udoben, izdatno nastavljiv vozniški sedež z integriranim varnostnim pasom se da pomakniti dovolj nazaj. Za njim sta dve postelji in spodnja je za sedežem malce »odrezana«. Kadar je zgornja postelja zložena, jo lahko potisnemo povsem k zadnji steni ali pa jo »prelomimo« in dobimo velik odlagalni prostor s stranico, ki poskrbi, da se tja položena »krama« ne razsuje po vozilu. Sovozniški vrtljivi sedež se spremeni v udoben fotelj. Poleg hladilnika so v kabini LED-televizor, obilica luči (ambientalne, bralni lučki), 12-, 24-V vtičnice, USB … Nad vetrobranom je tridelna (skoraj) omara, pod posteljo sta na vsaki strani kabine po dva predala, kamor je mogoče spraviti obvezno opremo in voznikovo prtljago. Vsi predali se odpirajo z zunanje strani, eden pa tudi od znotraj.
Učinkovita motor in 12-stopenjski menjalnik
Za pogon skrbi motor DTI 13, ki ga odlikuje zelo široko območje največjega navora (2400 Nm med 950 in 1404 vrt./min). Največjo moč razvije med 1404 in 1800 vrt./min, torej sta pri 1404 vrt./min. na voljo tako največji navor kot največja moč. Motor ima poleg tega še zmogljivo motorno zavoro Optibrake+, ki pri 2300 vrt./min. doseže največjo moč – 382 kW. Čiščenje izpušnih plinov je po normi EURO 6c (7. šoba, katalitični konverter, DPF, SCR) s filtrom delcev, ki se avtomatično regenerira, a je proces mogoče ročno prekiniti. Za prenos moči do pogonskih koles skrbi 12-stopenjski robotizirani menjalnik s tremi prestavami za vzvratno vožnjo in z elektronsko diferencialno zaporo. Upravlja se z obvolansko ročico na desni. Prestavno razmerje diferenciala znaša 2,47, tako da se pri hitrosti 90 km/h motor vrti s 1196 vrt./min., pri 80 pa okoli 1050. Renault s tovornjaki ponuja sistem Optifleet, s katerim dobimo Optifleet Check, Optyfleet Map in Link, ki zbirajo podatke o stanju vozila, hitrosti, porabi, analizirajo pot, usmerjajo voznika do cilja … V testnem vozilu so bili na voljo vsi trije podsistemi.
Preizkusna vožnja
Tokrat nismo peljali po ustaljeni poti, saj je bil na štajerski avtocesti od Ljubljane proti Trojanam 5-kilometrski zastoj. Odločili smo se za vožnjo do Novega mesta in nazaj. Pri popolnoma naloženem vozilu avtomatika ob speljevanju pretakne v drugo prestavo. Na polnem dvorišču Renault Trucks v Ljubljani je bilo potrebno previdno in natančno manevriranje, tako da je računalnik sam prestavil v 1. stopnjo prenosa. Nadmorska višina Ljubljane je 295 m, Novega mesta pa 202 m. Vmes se cesta na višnjegorskem klancu vzpne na več kot 400 m. Tam je računalniški program med vožnjo navkreber pretaknil do 9. prestave. Najnižja hitrost je tik pod vrhom klanca znašala 54 km/h v 10. prestavi. Pri spuščanju navzdol je avtomatika motor večinoma držala v 10. prestavi, hitrost je znašala od 86 do 91 km/h, motor pa se je vrtel z okoli 1800 do 2000 vrtljaji, saj je v tem območju učinek motorne zavore boljši. Motor Duet – menjalnik lepo deluje, pretikanje je pravočasno, dovolj hitro in popolnoma brez sunkov. Ob kickdownu je pospeševanje tudi s 40 t skupne teže živahno, se pa pri tem poveča poraba goriva.
Zanesljivi in dovolj varčni V floti Avtoprevoza Borut Fijavž imajo 6 Renaultov T 480, od tega tri letnik 2016 in tri letnik 2018, kar Borut takole komentira: »Z Renaulti imamo predvsem dobre izkušnje, tako z vozili kot osebjem ljubljanskega zastopništva. Na servisu so prijazni in se potrudijo, da naročeno dobimo v dogovorjenem času. Poraba goriva se v praksi giblje med 27 in 30 l/100 km. Je pa o tej temi težko govoriti, saj je zelo odvisno, kam kamion pelje in kako je naložen.« Odklenil mi je kabino skoraj novega T-ja, ki je prevozil 21.292 km, povprečna poraba pa znaša 29 l/100 km, in nadaljeval: »Najnižja dolgoročna poraba z Renaultom T v našem podjetju je 26,9 l/100 km v 48.913 prevoženih km (to je podkrepil tudi s fotografijo zapisa na armaturi). Moram poudariti, da je povprečna teža naših kamionov na cesti 38 t. Voznike za čim bolj varčno vožnjo stalno izobražujemo, zlasti ko dobimo v podjetje novo vozilo. Pri vseh naših Renaultih smo doslej imeli samo eno manjšo okvaro (senzor za NOx), sicer pa jih zgolj redno servisiramo. Vsekakor po mojih izkušnjah z nakupom T-ja za razumno ceno dobiš soliden tovornjak.« |
Tempomat sem nastavil na 85 +5, -3 km/h. Dvakrat sem moral po klancu navzdol posredovati, ker je kamion presegel hitrost 90 km/h. Motorna zavora je tristopenjska. Pri prvi in drugi stopnji menjalnik avtomatsko pretakne za prestavo navzdol in ročica v izbranem položaju ostane. Pri tretji pretakne v prestavo, kjer motor doseže vrtljaje za največjo zavorno moč. V tem položaju je le, če ročico držimo, in takšno zaviranje naj ne bi trajalo več kot 45 s naenkrat. Motorna zavora pomaga zavirati tudi ob pritisku na zavorni pedal. Kadar je vozilo polno obremenjeno, se pokaže, da bi prišel prav retarder – na voljo je Voithov s skoraj 500 kW moči. Seveda je odvisno od kupca, ali se bo odločil za doplačilo ali ne. Vsekakor bi ga priporočal, če vozite veliko po hribovitih predelih Avstrije, Italije, Španije …
S kratkim preizkusom ne moremo z gotovostjo trditi o porabi goriva, saj je veliko motečih faktorjev, od gostote prometa in prepustnosti cest do morebitnih zastojev, svoje prispeva tudi vreme. A vseeno lahko dobimo orientacijske vrednosti in s tega vidika se je Renault dobro izkazal. Rezultati OptiFiuel Infomax pokažejo, da je bila povprečna poraba vožnje 32,8 l/100 km. Večino od tega sem prevozil po avtocesti. Po podatkih na armaturni plošči je bila povprečna poraba od Ljubljane do odcepa za Novo mesto 31,6 l/100 km, nazaj pa 27,3 l/100 km. Povprečje po avtocesti v obe smeri je znašalo 29,4 l/100 km. Na regionalni cesti od avtoceste do Novega mesta in nazaj se je poraba praktično dvakrat povečala, kar kvari skupno povprečje. Tako visoka poraba na regionalni cesti je posledica gostega prometa in več ustavljanj ter speljevanj zaradi fotografiranja, zato tega dela nismo upoštevali pri izračunu. Glede na rezultat ocenjujem, da v praksi ni težko dosegati porabe 30 l/100 km ali manj, saj tovornjak ne prevaža vedno 40 t skupne teže.
Štirikrat zračno vzmetena kabina nad zračno vzmeteno prednjo premo se izkaže za dobro kombinacijo. Prav tako je odličen zračen in ogrevan sedež z dvema naslonjaloma za komolce, telesu pa nudi odlično oporo. Zaradi naštetega večine tresljajev in udarcev s cestišča nisem čutil na delu telesa, kjer hrbet izgubi spodobno ime. Ob v vse smeri nastavljivem volanu (tudi naklon) sem zlahka našel pravi položaj. Pod je dvignjen nad motor in izdatno toplotno ter zvočno izoliran, tako da je tudi z vidika hrupa vožnja prijetna. Stikala so ergonomsko postavljena in voznik se med njimi hitro znajde. Armatura nudi številne možnosti prikazov, morda bi si želel le malo večji drugi (desni) monitor. Preglednost je dobra, vzvratna ogledala dovolj kakovostna. Če bi bil kamion moj, bi vsekakor dokupil vzvratno kamero na polpriklopniku, saj ta zelo olajša natančno manevriranje. Glede vozniškega udobja predvsem pohvale – tako med vožnjo kot v času za počitek. Stojna višina v kabini zadoščatudi košarkarjem, postelji sta dovolj veliki in oprema bogata. Čeprav so pri Renaultu naredili le nekaj malega sprememb, je T še vedno konkurenčno tovorno vozilo, a kakšen face lifting bi počasi že pričakovali.
Besedilo: Emil Šterbenk