Preprečite nastanek požara

Goreči tovornjaki postajajo vse pogostejši prizor na naših in tujih cestah. Nekateri požari namreč nastanejo tudi zaradi nerednega vzdrževanja vozil v času omejitvenih ukrepov zaradi koronavirusa, ko je bilo to nekoliko oteženo.

Varnost
Preprečite nastanek požara

Goreči tovornjaki velikokrat pomenijo uničujoče posledice, vzrok za požare pa so v večini primerov težave s pnevmatikami. Požari tovornjakov ogrožajo tako voznika kot tudi druge udeležence v prometu. Poleg poškodbe vozila obstaja tudi velika nevarnost nastanka poškodb tovora, ki pa bi se ji lahko v večini primerov izognili. Ob znova povečani uporabi tovornih vozil je zato treba intenzivneje preverjati pnevmatike, zavorne sisteme in kolesne ležaje.

Kaj so glavni razlogi za nastanek požara?

Pogost vzrok nastanka požara so pregrete pnevmatike. Vzrok za to je v večini primerov nepravilen tlak v pnevmatikah, neustrezno delovanje zavor (zataknjene zavore) ali okvarjeni osni ležaji. Pogosto vodijo do izgube tlaka v pnevmatikah tujki, in lahko traja tudi do nekaj dni, da nastane škoda. V zelo redkih primerih pa pride le do okvare pnevmatike brez opozorila. Zato, če se občutek na volanu med vožnjo spremeni, storite naslednje: takoj ustavite, preverite pnevmatike ali zapeljite vozilo v servisno delavnico. V primeru, da se pnevmatika vname navkljub vsem previdnostnim ukrepom, se običajno lahko začetni požar omeji z gasilnim aparatom. Zato je pomembno imeti v vozilu brezhiben gasilni aparat, nič pa ne škodi, če imate še kakšnega dodatnega.

Redno preverjajte tlak v pnevmatikah

Kaj storiti?

Ekstremna toplota v kombinaciji z nizkim zračnim tlakom je eden izmed najpogostejših vzrokov za nastanek poškodb pnevmatik. Če so temperature dolgotrajno višje od 30 stopinj Celzija, lahko temperatura asfalta doseže 40 do 60 stopinj Celzija. S tem postanejo pnevmatike mehkejše, se hitreje izrabijo, pregrejejo in vnamejo. Zato morajo vozniki preveriti tlak, ko je pnevmatika hladna. Poleg tega se svetuje tudi natančen pregled vseh pnevmatik in seveda tudi rezervne pnevmatike. Pravilna reakcija v primeru poškodovane pnevmatike je počasno ustavljanje. Če je pnevmatika zgolj predrta, počasi izpušča zrak. V primeru eksplozije pa je značilen glasen pok, naokoli leteči deli in dim. Voznik v tem primeru ne sme naglo zavirati, temveč mora vozilo počasi ustavljati.

Prvo pravilo je, da se ne ogroža človeških življenj. Pri dvojnih pnevmatikah se svetuje nadaljevanje vožnje z vklopljenimi smernimi utripalkami, vse dokler se pnevmatika ne loči od platišča in odpade. V tem primeru vozniki ne smejo prehitevati tovornega vozila in morajo vzdrževati dovolj veliko varnostno razdaljo. Če se voznik tovornjaka takoj ustavi, je verjetnost, da bo požar zajel celotno vozilo, izredno velika.


Pri enojnih pnevmatikah ali požaru na pnevmatikah na sprednji krmilni osi, pa je treba vožnjo nadaljevati po korakih. Takoj, ko se pnevmatika loči od platišča oziroma izgubi svojo obliko, postane vozilo običajno nenadzorovano in pri večjih hitrostih z lahkoto prebije na primer varovalno ograjo. Zato je treba vozilo ustaviti hitreje, kot pri požaru na dvojni pnevmatiki. Kot splošno pravilo velja: čim prej obvestite gasilce in to že med vožnjo. Pomembno je, da imate podroben opis položaja vozila in podatke o tovoru, zlasti če gre za nevarno blago. V primeru, da sami poskušate pogasiti požar, naredite to v krajših intervalih in čim bližje od spodaj navzgor in še v smeri vetra. Bodite previdni, saj lahko eksplodirajo tudi druge pnevmatike, ki so izpostavljene vročini.

Gasite v kratkih intervalih, od spodaj navzgor in v smeri vetra

Kako gasiti in kako preprečiti? 

Veliko napak pa je storjenih tudi med samostojnim gašenjem gorečih pnevmatik. Pravilno je, da se proti ognju borite v kratkih intervalih, se s curkom gasilnega aparata čim bolj približati gorečemu mestu, gasite od spodaj navzgor in v smeri vetra. Izredno pomembno je tudi zavedanje, da je eksplozija pnevmatike izredno nevarna. Ob tem namreč okoli letijo kosi, ki vas lahko poškodujejo. Zato nikoli ne stojte neposredno pred pnevmatiko, to je v osni smeri, temveč pod kotom ali v smeri vožnje. Če se le da, najdite zaščito za nečim, če je to možno, ne pozabite niti na primerno obutev in dolga oblačila.


Da bi čim bolj zmanjšali število požarov na vozilih, se priporoča tudi namestitev sistema za nadzor tlaka v pnevmatikah (TPMS). Večina novih vozil je že opremljenih z njimi, medtem ko se investicija pri vozilih, ki tega sistema nimajo vgrajenega, povrne v približno v letu do letu in pol. Zaradi ustreznega tlaka v pnevmatikah se zniža poraba goriva, zmanjša obraba pnevmatik, da posledic zaradi morebitnega požara niti ne omenjamo. Zato je pomembno, da se vozila redno vzdržujejo, se redno preverjata tlak v pnevmatikah in delovanje kolesnih ležajev.