Izšla je novembrska številka revije
21.11.2024 Nova številka revije Transport & Logistika je že na voljo na bencinskih servisih in vseh bolje založenih prodajnih me...
Daimler Truck in Linde Engineering, dve vodilni industrijski podjetji, sta dosegli pomemben infrastrukturni preboj na poti k dekarbonizaciji transporta z vodikom. V zadnjih nekaj letih so inženirji obeh podjetij skupaj razvili sLH2, nov postopek za ravnanje s podhlajenim tekočim vodikom. V primerjavi s plinastim vodikom ta inovativni pristop omogoča večjo gostoto shranjevanja, večji doseg, hitrejše polnjenje goriva, nižje stroške in boljšo energetsko učinkovitost.
Polnjenje rezervoarjev traja približno deset do petnajst minut za 40-tonski tovornjak. Rezervoarji z 80 kilogrami tekočega vodika omogočajo doseg tisoč kilometrov ali več. Hkrati nova tehnologija sLH2 zmanjša vrednost investicije za črpalko za vodik za dva- do trikrat, obratovalni stroški pa so pet- do šestkrat nižji.
V primerjavi z običajno tehnologijo polnjenja s tekočim vodikom (LH2) novi postopek uporablja novo inovativno črpalko sLH2 za rahlo povečanje tlaka tekočega vodika. Pri tej metodi vodik postane podhlajen tekoči vodik (sLH2). Vodik v tem stanju omogoča zelo robusten postopek oskrbe z gorivom, ki prav tako zmanjša izgube energije med oskrbo z gorivom na minimum. Poleg tega ni potreben prenos podatkov med bencinsko črpalko in vozilom, kar dodatno zmanjša kompleksnost rešitve. Hkrati se zmogljivost točenja goriva poveča na novo raven. Pilotna črpalka ima zmogljivost 400 kilogramov tekočega vodika na uro. V primerjavi z običajnimi koncepti polnjenja s tekočim ali plinastim vodikom je sLH2 precej enostavnejši, hkrati pa zagotavlja večjo zmogljivost.
Nova javna bencinska črpalka sLH2 v mestu Wörth am Rhein v Nemčiji postavlja merilo v smislu energetske učinkovitosti in zmogljivosti. S porabo energije le 0,05 kWh/kg zahteva približno 30-krat manj energije v primerjavi s konvencionalnim polnjenjem s plinastim vodikom. Črpalka ima majhno površino - le 50 kvadratnih metrov (brez točilnega avtomata) in omogoča konfiguracije, pri katerih je možnih več točilnih avtomatov za vzporedno točenje goriva za tovornjake, kot tudi zaporedno točenje goriva. Posoda za shranjevanje tekočega vodika lahko hrani štiri tone, kar zadostuje za približno deset ur neprekinjenega polnjenja goriva. Zmogljivost bencinske črpalke sLH2 se lahko s ponovnim polnjenjem poveča na več kot osem ton na dan. Nižja začetna naložba in operativni stroški za tehnologijo sLH2 naj bi na koncu privedli do nižjih skupnih stroškov lastništva.
V nasprotju s trenutnim polnjenjem s tekočim vodikom (LH2) je postopek sLH2 podoben udobju trenutne tehnologije polnjenja z dizelskim gorivom. Zaradi robustne izolacije cevi za dolivanje goriva in zasnove vmesnikov med šobo in rezervoarjem za gorivo je postopek varen brez možnosti razlitja. Zato so zaščitni ukrepi, potrebni za točenje goriva sLH2, primerljivi s tistimi, ki so potrebni za dizelsko gorivo. Med postopkom polnjenja lahko kriogeni tekoči vodik pri minus 253 stopinjah Celzija napolnite v dva povezana 40 kilogramska rezervoarja, nameščena na obeh straneh šasije tovornjaka, ne da bi bila potrebna posebna varnostna oprema. Tehnologija sLH2 omogoča dostavo velikega pretoka več kot 400 kilogramov vodika na uro, polnjenje 80 kilogramov tekočega vodika pa je mogoče zaključiti v desetih do petnajstih minutah. Nazadnje se novi postopek izogne tako imenovanim učinkom izparevanja in "povratnemu plinu" (plin iz rezervoarja vozila, ki se vrača v polnilno postajo), zato je za polnjenje rezervoarjev potrebna samo ena šoba, zaradi česar je uporaba tehnologije sLH2 lažja. Novo črpalno postajo v Wörthu bo s tekočim vodikom oskrboval Linde, ki ima največjo zmogljivost in distribucijski sistem tekočega vodika na svetu.