Zimske pnevmatike? To vozilo jih ne potrebuje!
09.11.2018 Rusko podjetje TechnoImpuls, ki proizvaja terenska vozila (v večini za vojsko) je na trg poslalo njihovo najnovejše v...
Skrbni pregled zunanjosti vozila pred začetkom vožnje je še posebej pomemben v hladni zimski sezoni. Predvsem je obvezen pregled strehe celotnega tovornega vozila. S strehe padajoče snežne in ledene plošče namreč ogrožajo druge udeležence v prometu, zato jih je treba pred odhodom odstraniti v celoti.
Varnostni ukrep številka ena pozimi pa je seveda tudi izbira ustreznih zimskih pnevmatik. Za dober stik s podlago se priporoča uporaba zimskih pnevmatik z vsaj štirimi do šestimi milimetri globine dezena. Za dober oprijem je ključnega pomena tudi ustrezen zračni tlak v pnevmatikah, saj tako prenizek kot tudi previsok tlak, povzročata prekomerno obrabo pnevmatik. Ker pa nas včasih razmere na cestah pripeljejo do te točke, ko žal tudi ustrezne pnevmatike ne zagotavljajo dovolj oprijema in varnega ustavljanja, smo za vas pripravili nekaj napotkov, kako v teh situacijah reagirati. Prav tako smo pripravili tudi nekaj predlogov, kako s strehe učinkovito odstraniti ledene ploskve ali kako preprečiti njihovo nastajanje.
Poledica ali sneg na cestišču lahko vožnjo tovornjaka kaj hitro spremenita v nenadzorovano drsenje, zato smo vam pripravili pregled nekaterih najpogostejših situacij in kako reagirati, če se znajdete v njih.
Speljevanje na gladki površini:
Preprečite spodrsavanje koles, tako da poskušate speljati z najmanjšim možnim številom vrtljajev in s počasnim spuščanjem sklopke. Poskušajte doseči najmanjši navor, saj boste le tako preprečili spodrsavanje in uspešno nadaljevali vožnjo.
Tovornjak je obtičal:
Izključite sistem ASR in pogonska kolesa nekaj časa vrtite v eno smer in nekaj časa v drugo smer. S tem nastane pod kolesi kotanja, iz katere je običajno moč speljati s pozibavanjem naprej in nazaj. Začnite s speljevanjem naprej in ko se tovorno vozilo ne premakne več, spustite sklopko, da tovornjak zdrsne nazaj v kotanjo. Tu lahko uporabite tudi vzvratno prestavo in se s tovornjakom začnite pozibavati naprej in nazaj, vse dokler vam ne uspe tovornjaka premakniti. V primeru, da je vozilo opremljeno s samodejnim menjalnikom, pri 'vračanju' v kotanjo prestavite v nevtralno prestavo (N).
Vožnja v hrib po gladkem cestišču:
V primeru, da hitrost tovornega vozila pade pod 25−30 kilometrov na uro, izklopite sistem ASR, saj ta preprečuje zdrs pogonskih koles in obenem ob prekomernem delovanju začne zmanjševati hitrost tovornjaka, kar lahko povzroči najbolj neugodno situacijo – da obstanete nekje sredi vzpenjanja. Toda previdno: v primeru, da sistem ASR izklopite pri višji hitrosti, lahko s tem povzročite nenadzorovano vrtenje pogonskih koles in zdrs tovornjaka.
Spust po gladki površini:
V takšni situaciji nikakor ne smete zavirati z retarderjem ali motorno zavoro. Za zaviranje uporabljajte zgolj običajne zavore, ki delujejo na vse osi tovornega vozila. S tem dosežete boljšo razporeditev zavorne moči, saj se ta v primerjavi z drugima dvema načinoma razporedi zgolj na pogonsko os.
Prikolica je začela uhajati:
Takoj spustite zavoro in pritisnite na stopalko za plin, saj boste s tem ustvarili potreben poteg in prikolico znova usmerili v smer vožnje.
Neenakomeren oprijem:
Pri neenakomernem oprijemu (v primeru, da je spolzek le en del cestišča) se lahko zgodi, da se kolesa ne eni strani vrtijo v prazno, medtem ko na drugi strani zaradi delovanja diferenciala mirujejo. V takšni situaciji pa dela čudeže zapora diferenciala, saj lahko z njo dosežete, da se obe strani pogonski osi vrtita z enako hitrostjo. Zaporo diferenciala naj bi se uporabljalo zgolj do hitrosti 20 kilometrov na uro, nikakor pa je ne uporabljajte pri vožnji skozi ovinke.
Zavorna pot je prekratka, trk je neizogiben:
Če je le možno, raje zapeljite s cestišča. Tovornjak v obcestnem jarku je boljša alternativa, kot trčenje z vozilom pred seboj. Poglejte, katera opcija bo povzročila najmanj škode, in se skoncentrirajte nanjo in ne na preprečevanje, saj se po navadi reševanje situacije na obraten način izkaže kot slabša alternativa.
Snežne in ledene plošče, ki se nahajajo na strehah vozil, lahko med vožnjo zdrsnejo s streh, s čimer predstavljajo nevarnost za druge udeležence v prometu. Postanejo lahko smrtonosni izstrelki, ki lahko prebijejo vetrobransko steklo in poškodujejo udeležence v vozilih, ali povzročijo nesreče. Za vas smo pripravili nekaj nasvetov, kako se temu izogniti oziroma kako tovrstne težave odpraviti čim hitreje in enostavneje.
Pokrita parkirna mesta so boljša
Pokriti parkirni prostori bi vnaprej preprečili problem nastajanja snežnih ali ledenih plošč ne strehah. Ker pa je tovrstnih parkirišč zelo malo, svetujemo, da če je le možno parkirate vozila na tistih parkiriščih, ki imajo odre za odstranjevanje snega s streh vozil. Sneg in led boste s pomočjo takšnega odra enostavno odstranili z metlo ali snežno lopato.
Poskrbite za varno podlago, po kateri stopate
Vsekakor se izogibajte plezanju na streho tovornjaka, ali nezavarovanemu vzpenjanju po lestvi. Zelo veliko število nesreč se zgodi kot posledica plezanja po lestvi, ki nato zdrsne. Lestev na objekt, na katerega se želite povzpeti, naslonite pod kotom 65 do 70 stopinj, s trakom pa jo privežite na objekt, s čimer boste preprečili zdrs ali prevrnitev lestve. Za varno stopanje po lestvi se izogibajte stopanju na zgornje tri stopnice.
Vroč zrak omogoča lažje odstranjevanje
Led in sneg je mogoče najbolje odstraniti s strešnim grelcem ali z na streho nameščeno zračno blazino. Voznik to blazino napihne z zrakom in ponjava se dvigne. Na ta način se enostavno in učinkovito s strehe odstranita sneg in led. Ker pa je takšna posebna oprema draga, je v večini primerov žal voznik tisti, ki se mora tovrstnega odstranjevanja lotiti »na roko«.
Zapeljite prikolico na strmino
V primeru, da je prikolica prazna, lahko voznik ponjavo z notranje strani dvigne s prečko, drugo pa bo naredila gravitacija. Pri polpriklopnikih s ponjavo se lahko v nasprotju s polpriklopniki s trdno streho v strešnih koritih nakopiči vsaj nekaj sto litrov vode. Kot previdnostni ukrep je mogoče polpriklopnik zapeljati na rahlo strmo (pločnik), ali pa uporabiti zračno vzmetenje na zadnji osi, s čimer se ustvari naklon. Tako se lahko voda odstrani še pred nastankom ledenih plošč.
Ne uporabljajte vroče vode!
Vsekakor ne odstranjujte ledenih ploskev z vročo vodo, saj vroča voda zamrzne pri nižjih temperaturah še hitreje. Če ne gre drugače, priporočamo, da naredite nekaj krogov po parkirišču, malce sunkoviteje zavijete sem ter tja, ter tako odstranite ledene ploskve. Seveda morate biti pri tem pozorni, da ne poškodujete objektov ali oseb, prav tako pa tega ne počnite tam, kjer veljajo prometni predpisi! Ko odstranite ledene ploskve, jih je treba tudi odstraniti s parkirišča. POZOR: imejte v mislih, da so lahko ledene plošče izredno nevarni »izstrelki«, zaradi katerih lahko pride do hujših poškodb ali celo smrti, zato je njihova odstranitev ne samo zakonsko, temveč tudi moralno obvezujoča.
Ne dovolite, da vas preganjajo. Ne kolegi vozniki ne čas. Časovni pritiski v kritičnih situacijah ne obstajajo. Zato, če je vožnja preveč nevarna, raje počakajte na zimsko službo in nato varno nadaljujte vožnjo. Strah za volanom vodi v negotovost. In negotovost vodi do nepremišljenih dejanj. In nepremišljena dejanja vodijo do nesreč. Torej – s preudarnostjo boste zagotovo prišli do svojega cilja – pa tudi če traja nekoliko dlje!