Nakup in uporaba električnega vozila – to so prednosti

Slovenija je sprejela usmeritev, ki v naslednjih 12 letih predvideva, da ne bomo več na novo registrirali vozil z notranjim izgorevanjem, katerih ogljični odtis je višji od 50 g CO2 na kilometer. Sedaj to dosegajo vozila na električni pogon in hibridna vozila.

MAN CitE
15-tonsko vozilo je bilo razvito v zgolj 18 mesecih in je zasnovano za distribucijo znotraj mest.

Podobne usmeritve so sprejele tudi druge države EU, kar je povzročilo, da se prodaja vozil z dizelskimi motorji zmanjšuje, pospešuje se razvoj bencinskih motorjev z namenom zmanjšanja izpustov ter električnih vozil. Ta prinašajo vse tehnološke novosti, zato so toliko bolj zanimiva. Razvoj osebnih vozil prinaša novosti tudi na področju električnih dostavnih in tovornih vozil. Vsi vodilni proizvajalci so predstavili svoje modele, nekatere že lahko uporabimo v praksi.

Uporaba električnih gospodarskih vozil 
Množična uporaba električnih tovornih vozil je v veliki meri odvisna od pravega motiva, saj je v prvi vrsti pomembna ekonomika. Zelo pomemben vidik je strošek vozila, ki ga lastništvo vozila prinese v celotni dobi uporabe. Stroške tovornega vozila sestavljajo investicija v vozilo (nakup in financiranje), energija (gorivo) in vzdrževanje. Vozila z baterijskim električnim pogonom so dražja od vozil z motorjem na notranje izgorevanje, stroški energije (električne energije) in vzdrževanja pa nižji od konkurenčnih na dizelski pogon. Največja težava pri razvoju vozil na električni pogon je shranjevanje energije, ki je potrebna za pogon. V uporabi so baterije, kjer je trenutno največja težava shraniti dovolj energije za dnevno uporabo v primerno velikost. Vozila z več moči potrebujejo baterije z večjo kapaciteto, te so večje, dražje in težje, kar vpliva tudi na uporabnost (nosilnost) tovornih vozil.

Težave s polnjenjem

Trenutno so električna tovorna vozila konkurenčna vozilom na dizelsko gorivo pri dnevnem dosegu do 200 km, kar pomeni distribucijo po mestu ter možnost napajanja z električno energijo ponoči na parkirišču ter med dostavo. V nasprotju z osebnimi vozili tovornih vozil ne moremo polniti na vsaki polnilni postaji, saj te niso primerno zasnovane – ni dostopa za velika vozila. Razviti bo treba posebno mrežo polnilnih postaj za tovorna vozila, ki bodo omogočala polnitve vozil med postankom (parkirišče, razkladanje in nakladanje, počitek). K razvoju mreže polnilnic za osebna vozila je pripomogla država s finančno pomočjo, medtem ko bo razvoj polnilnic za tovorna vozila odvisen od uporabnikov – transportno-logističnih podjetij. Polnilnice bodo morale biti zasnovane tako, da bo tovorno vozilo imelo dnevni doseg 500 kilometrov, polnitev vozil bo morala potekati med počitki voznikov, kar pomeni tudi hitro polnjenje. 

Stroški in prednosti

Poleg cene ob nakupu vozila so pomembni tudi stroški v dobi uporabe vozila. Vozilo je treba pred vožnjo registrirati. Pred tem je treba urediti zavarovanje (obvezno in po potrebi kasko – premije so enake kakor za druga vozila), nato pa pridobiti tablice in prometno dovoljenje. Lastniki motornih vozil, ki imajo samo električni pogon, so v primerjavi z drugimi v prednosti, saj jim ni treba plačati dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu. Naslednja prednost voznikov električnih vozil je cena energije, saj je strošek električne energije bistveno nižji kakor dizel ali bencin (strošek električne energije znaša med 15 in 20 odstotki stroškov dizla ali bencina).

Lastniki električnih vozil so v prednosti tudi pri vzdrževanju. Zaradi drugačne zasnove motorjev in samega vozila ne prihaja do tolikšne obrabe pri zaviranju, olja ni treba menjati, prav tako ni določenih drugih vzdrževalnih posegov, ki so pri vozilu z motorjem na notranje izgorevanje prisotni. Obraba pnevmatik je enaka kot pri klasičnih vozilih – prav tako je treba imeti zimske pnevmatike, če se želimo z vozilom voziti v zimskih razmerah.

Električna tovorna vozila so tu

Večina velikih tradicionalnih proizvajalcev tovornih vozil je predstavila svoje prve modele električnih tovornih vozil. Uporabo manjših dostavnih vozil lahko vidimo tudi v praksi. 

DAF
DAF je predstavil svoj električni vlačilec CF s kapaciteto baterij 170 kWh in 210 kW elektromotorjem. To mu omogoča 2000 Nm navora in doseg 100 km. Baterija je s pomočjo hitrega polnilca polna v pol ure, celotno polnost dosežemo v eni uri in pol.


VOLVO
Volvo je aprila letos predstavil popolnoma električno tovorno vozilo za komercialno uporabo Volvo FL Electric, ki je med drugim namenjen za mestno distribucijo in odvoz odpadkov. Prodaja in serijska proizvodnja novega modela se bosta v Evropi začeli naslednje leto. Z uvedbo tega tovornega vozila družba Volvo Trucks prevzema vodilno vlogo pri rešitvah za prevoz blaga v mestih z vozili na električni pogon. Tovorno vozilo bo imelo največjo dovoljeno maso 16 ton, poganjal ga bo elektromotor z največjo močjo 185 kW in konstantno močjo 135 kW ter največjim navorom 452 Nm. Energijo bo mogoče shranjevati v baterije od 2 do 6 celic s kapaciteto med 100 do 300 kWh. To mu bo omogočalo doseg do 300 km z enim polnjenjem. Baterijo bo mogoče napolniti s hitrim polnjenjem v eni uri do dveh, v 10 urah bo mogoče napolniti baterijo v celoti.


MERCEDES-BENZ
Mercedes-Benz je svojo pot v e-svet tovornih vozil pričel z modelom eActros v letu 2016. Letos so predali svojim kupcem 10 vozil z NDM med 18 in 25 tonami, ki testirajo vozila, kar bo omogočilo pripravo in serijsko proizvodnjo v letu 2021. Vozila e-Actros imajo doseg 200 km, nameščene so baterije kapacitete 240 kWh. 

MAN Cit-E
Veliko zanimanja je na IAA MAN razstavnem prostoru poželpremierno predstavljen MAN CitE, električno gnan mestni tovornjak, ki združuje številne nove ideje in kreativne rešitve. 5-tonsko vozilo je bilo razvito v zgolj 18 mesecih in je zasnovano za distribucijo znotraj mest. Zaradi dejstva, da vozniki dostavnih tovornjakov v urbanih središčih vstopajo in izstopajo iz vozila do 30 krat na dan, ima CitiE izredno nizko vstopno višino in izredno široka vrata. Sovoznikova vrata se odprejo s pritiskom na stikalo. Armaturna plošča je ergonomska oblikovana, s čimer ima voznik odličen pregled na okolico, tudi zahvaljujoč nizki poziciji sedeža in velikim stranskim oknom. Dodatno ima CitE tudi 360-stopinjski sistem kamer, s čimer je dosežena še višja stopnja varnosti in so eliminirani nevarni mrtvi koti. Poganja ga elektromotor, pri MAN-u pa pravijo, da je z njim možno prevoziti do 100 kilometrov. 


Strategija za alternativna goriva
V Sloveniji po letu 2030 ne bo več dovoljena prva registracija avtomobilov, ki bodo imeli ogljični odtis večji od 50 g ogljikovega dioksida (CO2) na km. Pet let prej, od leta 2025, bo omejena prva registracija osebnih vozil in lahkih tovornih vozil kategorij, ki imajo po deklaraciji proizvajalca skupni ogljični odtis manjši od 100 g CO2 na km. Ta strategija spodbuja rast vozil na električni pogon in hibridnih vozil ter vozil na fosilna goriva, ki imajo bistveno manjši negativni vpliv na okolje kot vozila, ki jih uporabljamo danes. Če želimo doseči cilje na področju alternativnih goriv, moramo poleg ukrepov za izboljšanje javnega potniškega prometa zagotoviti, da bo npr. med osebnimi vozili vsaj 17 odstotkov električnih vozil oz. priključnih hibridov (200.000 vozil), 12 odstotkov električnih lahkih tovornih vozil (11.000 vozil), tretjina vseh avtobusov na stisnjeni zemeljski plin (1150 avtobusov) in skoraj 12 odstotkov težkih tovornih vozil (dobrih 4300 vozil) na utekočinjeni zemeljski plin. V notranjem prometu bomo ob predvideni rasti vozil že leta 2020 potrebovali 1200 polnilnic običajne moči, 2025. že 7000 in 2030. kar 22.300. Ob tem bo vsem ladjam v pristanišču v Kopru leta 2025 treba omogočiti napajanje z električno energijo s kopnega in črpanje utekočinjenega zemeljskega plina.

Nepovratna sredstva ob nakupu vozila
Eko sklad Republike Slovenije ponuja nepovratna sredstva za naložbe v nakup ali predelavo vozila, in sicer električnega vozila, priključnega hibrida ali predelavo vozila z notranjim izgorevanjem z elektromotorjem. Višina sredstev je odvisna od vrste vozila, znaša med 200 in 7500 evri.