Izšla je novembrska številka revije
21.11.2024 Nova številka revije Transport & Logistika je že na voljo na bencinskih servisih in vseh bolje založenih prodajnih me...
Projekt Aeroflex je dosegel svoj cilj – kar 33-odstotno izboljšanje učinkovitosti pri cestnem tovornem prometu. Sodelujoči partnerji v projektu Aeroflex so uspešno izpeljali pilotno izvedbo, ki bo v prihodnjih letih prinesla novosti na trg transportne industrije. Projekt je bil realiziran s pomočjo sredstev EU, ki se zavzema današnji transport s pomočjo inovacij premakniti na varnejšo in trajnostno raven.
Po kar treh letih intenzivnih raziskav, izboljšav, praktičnih preizkusov in sodelovanja med partnerji se je projekt uspešno zaključil. Pri projektu so sodelovali številni partnerji, med drugim tudi proizvajalci tovornih vozil DAF, Iveco, MAN, Scania in Volvo. Na poligonu podjetja ZF v Jeversenu (Nemčija) so predstavili tri inovacije, ki prispevajo k bolj varnemu in trajnostnemu transportu: e-dolly (e-voziček), aerodinamične komponente na priklopniku s premično streho in pametno rešitev za nakladanje.
Inovacija predstavlja rešitev, ki je v bistvu sestavljena iz optimiziranja programske opreme za logistično floto špediterskega podjetja. Za prikaz procesa polnjenja (nakladanja) tovornega prostora je v notranjosti prikolice nameščena kamera. Ta neprestano analizira in ocenjuje količino nakladanja ter višino tovora, pri tem pa upošteva varnostne zahteve, ki se prilagajajo glede na vrsto tovora, ta pa je treba definirati ročno. Med raziskavami so namreč ugotovili, da je pri transportu prevelik odstotek tovora neustrezno postavljen, kar predstavlja tako varnostne zadržke kot tudi ključen faktor pri optimizaciji prevoza. Programska rešitev pa osebje usmerja k optimalnim postavitvam in napolnjenosti prikolice. Zaznavanje višine tovora v prikolici omogoča, da se prikolica med vožnjo samodejno nekoliko spusti, kar prispeva k manjši porabi goriva. Predstavljen koncept vključuje tudi prikolico z dvojnim podom, ki omogoča dodatnih 50 odstotkov več prostora za prevoz lahkega materiala, kar prispeva k boljši izrabi tovornega prostora. Med drugim maksimalna izraba tovornega prostora prispeva tudi k zmanjšanju števila prevozov, kar pozitivno vpliva pri zmanjšanju izpustov CO2. Prav tako je pri zmanjšanju števila voženj potrebno manjše število voznikov.
Druga inovacija, e-dolly, je bila razvita in v celoti izdelana v okviru projekta Aeroflex in predstavlja optimalno modulacijo in povezanost prikolice z vlačilcem. Prikolica ima nameščeno električna os "AxTrax AVE" podjetja ZF, ki je bila dodatno razvita prav za namene testiranja. Vmesnik, ki so ga posebej za namen projekta razvili pri ZF, optimalno oblikuje komunikacijo med vlečnim vozilom in priklopnikom. Vmesnik prevzame tudi nadzor nad vlečnimi zmogljivostmi vlačilca in električnega priklopnika e-dolly ter komunikacijo med EBS-sistemom priklopnika in električno osjo. Baterije so v e-dolly vgrajene v šasijo, kar pomeni, da ne posegajo v tovorno prostornino prikolice. Kapaciteta baterij znaša 79 kWh, največja moč pogonskega sklopa je 250 kW. Baterije e-dolly prikolice se polnijo ob zaviranju ali na primer pri spustih. Poleg tega omogoča daljinski upravljalnik priklop prikolice na sedlo ali vlečni priklop, kar bistveno olajša postopek priklopa prikolice na vlečno vozilo.
Tretja tehnična novost pa je s področja optimizacije aerodinamike: tu je ZF optimiziral stranske in zadnje aerodinamične deflektorje, kar posledično zmanjšuje izpuste CO2 med vožnjo, saj vlačilec zaradi boljšega pretoka zraka in posledično manjšega zračnega upora porabi manj moči. Pred izvedbo kombinacije Aeroflex je bilo v predhodni študiji analiziranih skupaj kar 24 možnih kombinacij in postavitev. Najprimernejše postavitve so bile preizkušene v predhodnih študijah v okviru simulacij in tudi v vetrovniku. Ugotovitve so pokazale, da tovrstni deflektorji pozitivno vplivajo na večjo zanesljivost pnevmatik, ki so zaradi njih manj izpostavljene zunanjim vplivom in poškodbam.
Dejstvo je, da se uporaba inovacij obrestuje. Špediter v tem primeru ne prihrani samo energije, temveč optimizacija prinaša tudi zaposlitev manjšega števila voznikov, kar je v času, ko teh še kako primanjkuje, zelo dobrodošlo. Proizvajalci in dobavitelji so zato zelo zainteresirani za nadaljnji razvoj inovacij in njihovo končno uvedbo na trg. Partnerji projekta so poleg in proizvajalcev težkih tovornih vozil tudi ZF, Schmitz Cargobull, WABCO in Michelin.
Projekt Aeroflex je Evropska unija iz sklada za razvoj in inovacije podprla s finančno spodbudo v višini 9,5 milijona evrov. Cilj je podpirati proizvajalce vozil in logistično industrijo, zlasti pri razvoju novih tehnologij in pri tem pristopiti vzajemno in univerzalno. Poudarek je temeljil na aerodinamiki, pogonskih sklopih in sodobnih programskih rešitvah za optimizacijo nakladalnega procesa. Projekt se je začel 1. oktobra 2017 in s prikazom rezultatov končal 30. septembra 2021. Na zaključnem dogodku so predstavili inovativne inovacije za bolj varen in trajnostno usmerjen transport. Med vključenimi so bili tudi predstavniki Evropske komisije, ki so jim podrobno predstavili tudi predloge za posodobitve zakonodaje, ki bi jih take inovacije podprle.