25 let Boschevega ESP

Mokra cesta in nenaden manever izmikanja. Včasih se je v takšnih situacijah pogosto zgodilo, da je vozilo končalo v jarku ali zaščitni ograji, tudi s smrtnimi žrtvami ali z resnimi poškodbami. Pred skoraj 25 leti pa se je končno pojavila rešitev v obliki pionirskega izuma – elektronskega programa stabilnosti ESP®, ki sta jo družbi Bosch in Daimler-Benz najprej predstavila v vozilih razreda S leta 1995.

Bosch
25 let Boschevega ESP

Od takrat je ESP® tudi v kritičnih situacijah varno zadržal vozila na cesti. Boschevi raziskovalci nesreč ocenjujejo, da je sistem proti drsenju samo v EU v zadnjih 25 letih rešil okrog 15.000 življenj ter preprečil slabega pol milijona nesreč s telesnimi poškodbami. Poleg varnostnega pasu in zračne blazine je ESP® eden najpomembnejših sistemov, ki rešujejo življenja v vozilih. "Razvoj elektronskega programa stabilnosti je mejnik na poti naše tako imenovane 'vizije nič', po kateri na cestah ne bi bilo več smrtnih žrtev," je povedal Harald Kroeger, član upravnega odbora v družbi Bosch.  Inovacija je sicer iz leta 1995, vendar na njej ni ničesar zastarelega: Bosch je nenehno izboljševal svoj sistem proti drsenju, do danes pa je proizvedel več kot 250 milijonov sistemov ESP®. 82 odstotkov novih vozil po vsem svetu je opremljenih z ESP®. Leta 2017 je bila ta številka 64 odstotkov.

ESP® lahko prepreči do 80 odstotkov vseh nesreč zaradi drsenja   

Še posebej, ko so ceste mokre in ledene, se pri izmikanju nepričakovanim oviram, kot so recimo živali na cesti, pa tudi pri prehitri vožnji v ovinek aktivira elektronski program stabilnosti. ESP® lahko prepreči do 80 odstotkov vseh nesreč zaradi drsenja. Združuje funkcije protiblokirnega zavornega sistema ABS in sistema oprijema TCS, vendar je sposoben veliko več. Med drugim lahko zazna drsenje vozila in ga aktivno prepreči.


S pomočjo podatkov o dinamiki vozila sistem proti drsenju zazna, ali vozilo potuje v smer, v katero ga usmerja voznik. V primeru odstopanja med tema dejavnikoma se aktivira ESP®. Slišati je enostavno, vendar je postopek zelo zapleten. Pametni senzorji primerjajo kot zasuka krmilnega kolesa in sledi vozila kar 25-krat na sekundo. Če zaznajo razlike, sistem ESP® zmanjša navor motorja in aktivira zavore na posameznih kolesih. Tako sistem pomaga vozniku ohraniti nadzor in preprečiti drsenje vozila – kar učinkovito prepreči nesrečo že takoj na začetku.


Preboj po losovem testu  

Zgodba o tem uspehu je dolga. Začela se je v 80. letih prejšnjega stoletja z neodvisnima naporoma družb Bosch in Daimler-Benz, da bi izboljšali stabilnost vozil. Od leta 1992 do uvedbe na trg so strokovnjaki pri obeh družbah sodelovali v projektni skupini. Legendarni losov test iz leta 1997 je sistemu pomagal do preboja: med testiranjem za švedsko avtomobilistično revijo se je pri nenadnem manevru vozilo Mercedes-Benz razreda A prevrnilo na streho. Mercedes-Benz se je odzval tako, da je sistem ESP® uvedel kot standardno opremo. Od takrat ima čedalje več vozil različnih proizvajalcev avtomobilov sistem proti drsenju.


Manj nesreč, manj poškodb, manj smrtnih žrtev 

Zakonodajalci so prav tako prepoznali koristi sistema ESP®, zato so v mnogih delih sveta določili, da mora biti obvezna oprema vozila. V EU je postopek bil postopen. Od novembra 2011 je bil sistem najprej obvezen pri novih osebnih vozilih in lahkih gospodarskih vozilih, od 1. novembra 2014 pa je sistem obvezen pri vseh novih registriranih osebnih in gospodarskih vozilih. Izkušnje iz Evrope kažejo, da kolikor večji je delež vozil s tem sistemom, toliko manj je nesreč.

Osnova za avtomatizirano vožnjo  

"Sistem ESP® je varnost v prometu dvignil na popolnoma novo raven," je povedal Kroeger. To pa mu je uspelo tudi pri različnih vrstah vozil. Bosch ponuja prirejene sisteme ESP® za vse vrste pogonov, od motorjev z zgorevanjem do električnih motorjev, pa tudi za vozila vseh vrst, od mikro vozil do gospodarskih vozil. Družba je razvila tudi ESP® za motorizirane dvokolesnike. Sistem stabilnosti za motorje MSC, ki ga je Bosch uvedel na trg leta 2013, zagotavlja najboljšo mogočo stabilnost v vseh razmerah vožnje, zato je še dodatni uspeh za prometno varnost.

 

Vizija nič

Hkrati je ESP® osnovna tehnologija večine sistemov za pomoč voznikom pa tudi za avtomatizirano vožnjo, s katero Bosch sledi svoji viziji nič. "Ne glede na to, ali gre za nove ali preizkušene in testirane rešitve, Boscheve tehnologije opozarjajo in pomagajo voznikom v kritičnih situacijah. Prav tako pa so čedalje bolj v položaju, ko lahko prevzamejo monotona opravila in opravila, ki izčrpavajo. Zato imamo možnost še nadalje zmanjšati število nesreč in smrti na cestah," je povedal Kroeger. Ne glede na to, ali je za volanom voznik ali ne, bo Bosch tudi v prihodnje preprečeval nesreče že takoj na začetku.

ESP za lahka gospodarska vozila

Bosch je leta 2014 prestavil tudi ESP sistem za lahka gospodarska vozila. Z ESP 9TE so se razširile funkcije ESP-ja tudi v težji segment lahkih gospodarskih vozil z maso do osem ton. Te funkcije vključujejo prednapolnitev zavornega sistema tako, da se zavorne ploščice predčasno postavijo v položaj za zaviranje, samodejno zaviranje v nevarnih situacijah in pomoč pri spustih po strmih naklonih. 

 

ESP za težka gospodarska vozila

Sistem ESP mora biti zasnovan fleksibilno, tako da lahko zaobjame številna in raznolika gospodarska vozila. Mora omogočati prilagoditev ne samo obtežitvi vozila, temveč tudi obnašanju vozila ob določenih manevrih. Da lahko sistem ESP deluje učinkovito morajo biti v razvojni fazi za posamezno vozilo vneseni parametri kot so medosna razdalja, število osi, krmilno razmerje. Poleg tega pa mora sistem samodejno zaznati smer gibanja vozila, med vožnjo pridobivati dodatne podatke in imeti aktualne podatke o številu dvignjenih osi.  Prav tako so pri njegovem razvoju potrebna testiranja v realnih razmerah, kot tudi v za to namenjenih simulatorjih.