Razvoj v več smereh
27.09.2024 Pred prihajajočim sejmom gospodarskih vozil IAA v Hannovru so pri Ivecu pripravili pregled nekaterih novosti, ki jih ...
Zaradi večjega števila vozil na cesti, hitrejšega prometnega toka in motečega pretoka informacij so vozniki gospodarskih vozil in osebnih avtomobilov precej obremenjeni. Po drugi strani pa oseba za volanom še nikoli ni imela toliko priložnosti za varno vožnjo, kot jih ima na voljo danes. Sistemi aktivne varnosti, ki so vgrajeni v številne sodobne avtomobile in tovorna vozila, voznikom omogočajo, da se veliko lažje izognejo nezgodam in nesrečam.
Od novembra 2015 velja zakonska zahteva na ravni EU, ki določa, da morajo biti nova dvo- in triosna težka tovorna vozila opremljena s funkcijo samodejnega zaviranja v sili. Cilj je zmanjšati nesreče, v katerih tovorno vozilo trči v zadnji del vozila spredaj. Te nesreče predstavljajo približno petino vseh prometnih nesreč, v katere so vpletena tovorna vozila. Trenutno zakonodaja zahteva, da mora sistem za zaviranje v sili zmanjšati hitrost tovornega vozila za 10 km/h. Naslednje leto bo ta zahteva poostrena na 20 km/h.
„Zelo dobro je, da se zakonodaja zaostruje, vendar menim, da so zakonske zahteve še vedno premalo stroge. Če vozite s hitrostjo 80 km/h, ko se aktivira sistem za zaviranje v sili, morate hitrost zmanjšati za precej več kot le za 20 km/h, da se izognete hudemu trčenju, če se je vozilo spredaj ustavilo," pravi Carl Johan Almqvist, direktor za varnost prometa in izdelkov pri Volvo Trucks.
Podjetje Volvo Trucks je razvilo sistem, ki močno presega trenutne in prihodnje zakonske zahteve. Sistem, ki je bil uveden leta 2012, se osredotoča zlasti na opozarjanje voznika na nevarnost trka.
„Velikokrat je to dovolj, da voznik hitro oceni stanje in se izogne nesreči," pojasnjuje Carl Johan Almqvist.
Zaviranje v sili se uporabi le, če je to nujno potrebno, in se aktivira zelo hitro. Hitrost zaviranja - oziroma upočasnjevanja, če uporabimo pravilni tehnični izraz - je približno 7 m/s2, kar je enakovredno vrednostim pri številnih osebnih avtomobilih. V praksi to pomeni, da je mogoče hitrost tovornega vozila z 80 na 0 km/h zmanjšati v približno 40 metrih.
Sistem s kamero ter radarsko tehnologijo in funkcijami spremlja vozila spredaj ne glede na to, ali je zunaj sonce, meglica, megla ali tema. Ob nevarnosti trka opozori voznika s svetlobnimi in zvočnimi signali, katerih jakost se stopnjuje. Če sistem ne zazna odziva voznika, tovorno vozilo samodejno začne rahlo zavirati. Če se voznik še vedno ne odzove, se aktivira zaviranje v sili, dokler se vozilo popolnoma ne ustavi. Po dodatnih petih sekundah brez kakršnega koli premika volana ali drugega odziva se samodejno vklopi ročna zavora. Ta varnostni ukrep preprečuje, da bi se tovorno vozilo prevrnilo, če je voznik v šoku ali izgubi zavest.
Ko se aktivira zaviranje v sili, zavorne luči začnejo utripati, da opozorijo vozila zadaj. Ko hitrost tovornega vozila pade pod 5 km/h, se vklopijo tudi opozorilne utripalke.
Volvov sistem deluje tudi na ovinkastih cestah ter ločuje med zaščitnimi ograjami in pravimi ovirami, kot so vozila, kar vključuje motorna kolesa. Da bi v polni meri izkoristili sistem, je bistveno, da na tovornem vozilu in priklopniku aktivirate vse funkcije, na primer zavore ABS.
Glede na to, da zakonodaja o zaviranju v sili velja šele kratek čas, bo trajalo še nekaj časa, preden se bodo njeni pozitivni učinki odražali v statističnih podatkih o nesrečah. Kljub temu so pri podjetju Volvo Trucks prepričani o prednostih sistema za zaviranje v sili in drugih sistemih aktivne varnosti.
„Naši sistemi aktivne varnosti so del celovite rešitve, ki očitno pomaga zmanjšati tveganja v prometu, vendar je pomembno upoštevati, da tehnologija ne more vsega narediti sama. Varno prometno okolje zahteva aktivno vzajemno delovanje med vsemi udeleženci v prometu. Izkušen in pozoren voznik, ki odgovorno upravlja vozilo, je še vedno najboljši način preprečevanja nesreč," meni Carl Johan Almqvist.
Primeri inteligentnih varnostnih sistemov Volvo Trucks