TEST: MAN TGX 18.500 4x2 BLS EfficientLine 3

Vsakršne spremembe pri tovornih vozilih so dobrodošle in tega se pri MAN-u dobro zavedajo. Čeprav z novostmi, ki so bile predstavljene ob koncu lanskega leta, ni prišla (že nekoliko težko pričakovana) nova kabina, MAN-ovi inženirji ne počivajo.

Test: MAN TGX

Lansko jesen so pri MAN-u predstavili kar nekaj novosti, ki sicer niso nič revolucionarnega, vseeno pa prevozniku omogočajo boljši izkoristek tovornega vozila, vozniku pa olajšajo vsakodnevno delo. S tretjo generacijo učinkovitosti Efficent line 3, ki je bila predstavljena jeseni 2016, pa pri MAN-u stremijo k še dodatnim izboljšavam.

Motor ima dovolj moči

Testni MAN z oznako TGX 18.500 4x2 BLS EfficientLine 3 in XXL kabino, ki smo ga zapeljali na sedaj že ustaljeni testni trasi Ljubljana–Dramlje–Brežice–Ljubljana, predstavlja vrh ponudbe modelov, ki so opremljeni z motorji D26. Čeprav osnova motorja ostaja nespremenjena, je ta v prenovljeni različici dobil dodatnih 20 KM in 200 Nm navora, tako da sedaj njegova moč znaša 500 KM, ki jih razvije pri 1.800 vrtljajih v minuti. Motor, ki izpolnjuje standarde Euro 6c in jih dosega s pomočjo SCR in AGR tehnologije v kombinaciji s filtrom trdih delcev, ima sedaj vgrajene novejše jeklene bate z obročki, ki proizvajajo manjše trenje v motorju. Prav tako je izboljšano tudi samo hlajenje motorja, in sicer z uporabo optimiziranega oljnega termostata in tudi uporabo senzorsko regulirane hitrosti ventilatorja za hlajenje hladilne tekočine.

V prenovljeni različici je motor dobil dodatnih 20 KM in 200 Nm navora.

Med samo vožnjo smo opazili večjo odzivnost motorja, ki izhaja iz na novo zasnovanega dvostopenjskega turbinskega polnilnika. Ta se sedaj odziva hitreje, kar je opaziti zlasti pri pospeševanju v srednjem območju vrtljajev, predvsem zaradi izboljšanega delovanja pri nizkih in visokih tlakih. To se zlasti pozna pri vzpenjanju, kjer je motor klance na relaciji Dramlje-Brežice in kasneje tudi Višnjegorski klanec premagoval brez večjih težav in to kljub temu, da je bilo tovorno vozilo polno obteženo (40 ton skupne mase).

Menjalnik deluje usklajeno z motorjem

Moč se na zadnji kolesni par prenaša prek menjalnika MAN TipMatic z 12+2 prestavami in dvema vzvratnima. Menjalnik s pomenljivim imenom PROFI omogoča ročno prestavljanje kadar je to potrebno, v osnovi pa je namenjen nižji porabi goriva. Njegov sistem delovanja je prilagojen tako, da ob vzpenjanju poveča vrtilno hitrost motorja, s čimer je na zahtevo dovolj moči, na vrhu vzpetine pa je pripravljen na hitro pretikanje v višjo prestavo. In to je bilo moč občutiti tudi med samo testno vožnjo. Tudi speljevanje iz mesta na ravni podlagi se najpogosteje zgodi v četrti prestavi, nato pa avtomatizirani menjalnik hitro prestavlja do najvišje prestave. V tej prestavi je namreč vrtilna frekvenca motorja nizka, zaradi česar se zniža tudi poraba goriva. Tukaj je menjalnik zahvaljujoč sistemu Upshift support sposoben preskočiti tudi do tri prestave hkrati. Nad delovanjem menjalnika bdi sistem Smart Shifting, ki prestavno razmerje izračunava glede na pozicijo stopalke za plin, maso vozila in upor vozila.

Z GPS-om podprt sistem delovanja sicer na trenutke zaradi podatkov o topografiji prestavlja nižje kot je potrebno, zaradi česar izgubiš nekaj zaleta, vendar s tem nekoliko privarčuješ pri porabi goriva. 

              Servisni interval je sedaj na 140.000 kilometrov

Motor je z vsemi izboljšavami in optimizacijo tako postal varčnejši, saj v primerjavi s predhodnim modelom porabi za približno 2,5 odstotka goriva manj. K temu pa pripomorejo tudi številni sistemi, najpomembnejša sta zagotovo EfficientCruise in EfficientRoll. Efficient Cruise ima dobre podatke o topografiji, zaradi česar deluje v prid zmanjševanja porabe goriva. Še bolj učinkovito je delovanje elektronike s pomočjo Efficient Roll funkcije. Ta se vklaplja ravno prav, da 40-tonsko vozilo ne preseže maksimalno določene hitrosti.

Kot novost so sedaj servisni intervali podaljšani na 140.000 kilometrov oziroma največ 18 mesecev. S tem se znižajo tudi stroški vzdrževanja. K zmanjšanju porabe prispeva tudi zračni kompresor, ki sedaj deluje le takrat, ko obstaja potreba po zraku, s čimer so njegovo delovanje zmanjšali za skoraj 90 odstotkov.

Kabina med boljšimi

Ob povečani moči motorja pa tudi ob nižjih vrtljajih v kabini ni bilo zaznati kakršnihkoli neprijetnih zvokov ali vibracij. Motor deluje uglajeno in umirjeno tudi pri 900 vrtljajih v minuti. Kot je za tovornjake MAN znano, je počutje v kabini na visokem nivoju in med boljšimi v tem segmentu vozil. Kljub minimalnim spremembam je vseeno opaziti nekaj razlik, saj vožnja je drugačna. Tovornjak ima odločnejšo lego cesti, je malce trši kot predhodni modeli, prav tako pa ni več nenavadnega občutka, da se kabina pozibava. Daje občutek varnosti in udobja, kar se še posebej izkaže na naših ne pretirano dobrih regionalnih cestah. Z ovinki od Dramelj do Brežic je opravil suvereno, prav tako ni bilo čutiti nihanja vozila naprej-nazaj. MAN-ovo vzmetenje in postavitev kabine tako spadata med boljše na tržišču. K temu pripomore tudi natančno in direktno krmiljenje, ki si prav tako zasluži nič drugega kot le pohvale.

Nekaj novosti

V sami kabine prenovljene različice ni opaziti bistvenih sprememb od predhodnega modela. Stikalo za pretikanje prestav MAN TipMatic menjalnika se sedaj nahaja na sredinski konzoli, med tremi vrstami ostalih stikal, ki so sedaj za lažje doseganje nameščena nekoliko višje. To je sicer dobrodošla novost, saj je med sedežem in posteljo sedaj več prostora, se je pa na to novost potrebno navaditi.

Voznikov ogrevan in v usnje ter alkantaro odet sedež je izredno udoben, zračno vzmeten z nastavljivo ledveno oporo in ročicami. Nov je tudi barvni zaslon med merilnikom hitrosti in vrtljajev motorja, dober vtis še dodatno izboljša prenovljen avdio sistem, ki se sedaj ponaša s 7-palčnim barvnim zaslonom, navigacijo in DAB+ sprejemnikom. Predali za shranjevanje na osrednjem delu niso več trije, temveč dva. Zgornji del armature ni doživel bistvenih sprememb, dodali so nekaj dodatnih odlagalnih površin, med drugim tudi mrežo za odlaganje malenkosti na zadnjo stran kabine.

Postelje so tipične MAN-ove, premorejo malce več trdote in se odlične za spanje na dolgih turah. Za več udobja se sedaj stikala za odpiranje stekel in strešnega okna nahajajo tudi ob postelji, za lažje branje sta nad vsako posteljo poleg USB vtičnic na voljo tudi bralni lučki. Hladilnik je nekoliko večji, in sicer prostornine 42 litrov, dobrodošla novost je tudi, da se v celoti skrije pod posteljo. Poleg se nahaja manjši koš za smeti.

Inženirjem, ki so zasnovali prenovljeno različico, bi morda lahko očitali, da se ročica parkirne zavore še vedno nahaja na desni strani na tleh in ne na armaturni plošči, kot smo tega navajeni pri konkurenci. Vendar je to morda že zgodba za naslednjo generacijo kabin, za katero se šušlja, da bi morda lahko bila predstavljena že letošnje leto.

RIO Box
Od avgusta 2017 dalje so vsi tovornjaki MAN v Evropi, ki dosegajo normo Euro 6, opremljeni s sistemom RIO Box, kar upravljavcem voznih parkov omogoča lažje in enostavnejše obvladovanje logističnih procesov. Tehnični vmesnik zagotavlja dostop do sistema RIO, ki so ga razvili pri Volkswagnu Truck & Bus. S tem so pri MAN-u postavili infrastrukturne temelje za logistične in transportne storitve v prihodnosti. RIO je namreč »cloud« tehnološka rešitev, ki povezuje akterje v prevozni verigi, s čimer je olajšano obvladovanje logističnih procesov. Z analizo podatkov, ki jih zbira, omogoča odzivanje na dogodke na cesti v realnem času.

Fotogalerija