Električni Mercedes za linijski promet
22.11.2024 Daimler Buses je predstavil svoj prvi linijski avtobus na baterijski pogon eIntouro. S tem proizvajalec elektrificira...
Prevozniki so ta teden na seji Upravnega odbora sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije gostili ministrico za infrastrukturo mag. Alenko Bratušek in z njo spregovorili o najbolj perečih problemih v sektorju. Največ kritik s strani prevoznikov je bilo slišati na račun prepočasne izgradnje tretje razvojne osi.
Predsednik sekcije za promet pri OZS Peter Pišek je uvodoma izpostavil aktualne razmere prevoznikov. »Želim reševati problematiko sektorja v dialogu. Odzivnost pa ni takšna, kot bi si jo želeli. Imamo Luko Koper, nimamo pa infrastrukture. Imamo odlično geostrateško lego, vendar nimamo parkirišč, tretje razvojne osi, logističnih centrov. Čez Slovenijo spuščamo tranzit, a od tega nimamo nič. V tem segmentu moramo storiti več, pri čemer pričakujemo podporo ministrstva. Vsi govorimo o zelenem prehodu, nimamo pa jasne strategije. To je treba prioritetno narediti,« je dejal Pišek, ki obenem pričakuje tudi podporo finančnega ministra in SID banke.
Pišek je izpostavil tudi pobudo sekcije, da bi imeli v Sloveniji delovno dovoljenje na zaupanje. »Delovne sile ni, to bi nam omogočilo, da bi tuje delavce hitreje dobili. To moramo speljati,« je pozval Pišek. Opozoril je tudi na ukrajinske prevoznike, ki prestavljajo nelojalno konkurenco slovenskim prevoznikom. Bratuškova je glede delovnih dovoljenj na zaupanje izrazila bojazen, da bodo ti delavci nato odšli naprej v Nemčijo.
Veliko kritik je bilo slišati glede tretje razvojne osi. Gašper Rudl, prevoznik s Koroške, je izpostavil prepočasno izgradnjo. »Iz medijev sem razbral, da je za vlake namenjenih 800 mio evrov, za tretjo razvojno os sem slišal samo, da so za dokup zemljišč dali 61 mio evrov. Tretja razvojna os se čedalje bolj odmika. Vidim deset ljudi in en bager, kar me žalosti,« je pojasnil in dodal, da so se na začetku prišli politiki poslikat z bagri, nato se pol leta na tem istem prostoru ni dogajalo nič.
Z njim se je strinjal tudi prevoznik iz Bele Krajine Franc Selič: »Porabimo eno uro za 25 km prevoza. Najbolj nazaduje prav Bela Krajina. Ministri vsakokratne vlade obljubijo veliko, naredijo pa nič. Da pridemo iz Bele Krajine čez Karavanke potrebujemo 4 ure. V tem času prevozimo 180 km, kar je nevzdržno. Zakaj je toliko nesreč, se mnogi sprašujete. Vozimo za podjetja in dostava mora biti ob uri. Tudi pogoji na naših cestah so slabi, naši vozniki nimajo stranišč in tušev,« je še opozoril Selič.
Glede tretje razvojne osi je ministrica odgovorila, da gre za zahtevne objekte in se ne da delati hitreje. »Lahko bi pripeljali Kitajce in bi to naredili zelo hitro, a bi bil gradbeni sektor iz vaše zbornice zelo hud. Marca 2024 bodo vsi odseki od Velenja do Slovenj Gradca v izgradnji. Moj strah je, da imamo v načrtu več stvari, kot so jih slovenska podjetja sposobna izpeljati. Hitreje kot to, se ne da delati. Na treh odsekih so tako zahtevni objekti, da bo gradnja trajala štiri leta. Zahtevali bomo tudi, da se penali za zamude zvišajo. Prej kot pomladi 2028 celoten odsek ne bo zgrajen. Odsek smo razdelili na osem etap, sicer bi še vedno čakali na enotno gradbeno dovoljenje za vse. Ne da se prehitevati. Pri Novem mestu stoji, ker se ljudje pritožujejo. Predvidevamo, da bi se lahko oktobra začelo graditi tudi v Novem mestu, smo pa izgubili tam leto in pol. Od mene ne boste slišali obljub, ki se jih ne da izpeljati,« je pojasnila ministrica.
Na očitek prevoznikov, da so podražili vinjete, pa je Bratuškova dejala, da je bilo to potrebno. »Bila pa je tudi ideja o dvigu cestnin za tovorna vozila, a se je vlada odločila, da ne gre v to. Gre za razumen dvig, da bo DARS javno-finančno vzdržen,« je še pojasnila ministrica.
Prevozniki so se sicer z ministrico pogovarjali še o zastojih na mejnih prehodih, o potrebnih finančnih spodbudah za sektor cestnih prevoznikov v izvedbi Borzena, o spodbudah za namen digitalizacije sektorja cestnih prevozov, o znižanju glob za napake voznikov v postopku cestninjenja (napačna nastavitev števila osi), pa tudi o spremembah Zakona o prevozih v cestnem prometu, vzpostavitvi novega sistema izobraževanja za poklicne voznike in o produktih SID Banke za gospodarstvo, ki so potrebni za zeleni prehod. Ministrica je prevoznikom priznala, da se nekatere odprte zadeve vlečejo predolgo, a da se ne tičejo zgolj njenega ministrstva.
Bratuškova je ob robu seje upravnega odbora še napovedala, da bomo morali do leta 2030 znižati emisije CO2 na področju prometa, kar po njenih besedah predstavlja velik izziv.