Razvoj v več smereh
27.09.2024 Pred prihajajočim sejmom gospodarskih vozil IAA v Hannovru so pri Ivecu pripravili pregled nekaterih novosti, ki jih ...
Hibridni avtomobili so se že dodobra uveljavili med osebnimi vozili, podobni sistemi vseh vrst pa bodo že kmalu tudi del transportne stvarnosti. Družba MAN iz skupine Volkswagen je na letošnji razstavi gospodarskih vozil v Hannovru predstavila svoj koncept dizelsko-električne paralelne hibridne različice vlačilca s priklopnikom. S tem vozilom so želeli predstaviti prednosti hibridne vožnje na večjih razdaljah tako za voznika kot za okolje.
Ob predstavitvi svojega hibridnega koncepta TGX Hybrid so predstavniki družbe MAN poudarili, da so za različne vrste vozil glede na zelo drugačne pogoje obratovanja razvili različne hibridne koncepte. Avtobusi in tovornjaki v mestni vožnji delujejo precej drugače kot vozila s priklopniki na dolgih relacijah ali vozila, izdelana za posebne namene. Mestni avtobus ali tovornjak za razvoz in dostavo blaga strankam najbolje obratujeta kot serijski dizel-električni hibrid. V ta namen so izdelali raziskovalno vozilo Metropolis, ki lahko obratuje v popolnoma električnem načinu, vgrajeni dodatni dizelski motor pa poskrbi za podaljševanje dosega. Nasprotno temu je konceptno vozilo TGX Hybrid s paralelnim hibridnim sistemom namenjeno dolgim relacijskim vožnjam. V osnovi ga še naprej poganja dizelski motor, ki pa ga dopolnjuje in podpira še dodatni električni motor.
MAN TGX konceptni hibrid ima vgrajen paralelni hibridni sistem, ki ga poganjata 328 kW dizelski motor in 130 kW električni motor. Prenos moči na zadnjo os je izveden z MAN TipMatic prestavami. Električni motor ob zaviranju ali med vožnjo po klancu navzdol deluje kot alternator. Energijo, ki jo ob zaviranju zajame alternator, sistem nato shranjuje v litij-ionskih baterijah s kapaciteto 3,8 kWh. Vozilo to energijo uporablja za višanje navora dizelskega motorja pri vožnji v klanec. Dizelski motor lahko zato tudi pri vzpenjanju obratuje v najbolj ekonomičnem območju, saj dodatni navor električnega motorja pomaga ohranjati vožnjo v isti prestavi, na ta način pa vozilo varčuje z gorivom.
Hibridno konceptno vozilo TGX je načrtovano tako, da lastniku optimizira skupne stroške vozila. Težišče razvoja je pri tem konceptnem vozilu šlo predvsem v smeri varčevanja z gorivom na podlagi manj pogostega prestavljanja in ohranjanja kinetične energije vozila med zaviranjem in vožnjo po klancu navzdol. Testi so pokazali, da tovrstna kombinacija pogona pomaga prihraniti do 8 % goriva in temu ustrezno zmanjša tudi izpuste ogljikovega dioksida v zrak.
Ker električni motor služi le kot pomoč dizelskemu motorju, je celoten sistem zelo vitek in omogoča ustrezen prihranek pri teži. Dodatna teža hibridnih komponent znaša približno 400 kilogramov. MAN se je ravno zato usmeril predvsem na ukrepe za varčevanje z gorivom, saj tak sistem vozilu omogoča, da na kratke razdalje vozi tudi v popolnoma električnem načinu. Kakršna koli druga kombinacija vožnje z večjo ali celo z izključno uporabo elektrike na dolgih relacijah bi v tem trenutku zaradi tehničnih omejitev (predvsem zaradi še vedno omejene kapacitete in s tem pogojene dodatne teže akumulatorjev) pomenila veliko težjo, prostorsko bolj potratno in seveda dražjo rešitev.
Tudi v običajno, standardno linijo vozil MAN TGX, ki je podlaga za razvoj klasičnega sklopa v konceptnem hibridnem vozilu, vgrajujejo napredno tehnologijo. Kupcem je trenutno na voljo paleta vozil s šestvaljnimi motorji generacije Euro 6. Motorja tipov D20 in D26 postrežeta z močmi od 265 kW do 353 kW, novi motor D38 pa z močmi 382 kW, 412 kW ali 471 kW. Vgrajeni Common Rail sistem vbrizgavanja goriva zmanjša tvorbo trdnih delcev v izpuhu, medtem ko sistem recirkulacije izpušnih plinov EGR znižuje vsebnost NOX delcev v izpušnih plinih. Dvostopenjski turbopolnilnik optimizira prilagajanje motorja pogojem različice Euro 6 z izboljšavo vrednosti emisij v izpušnih plinih v celotnem hitrostnem območju. Zaradi povišane temperature skozi EGR in dvostopenjski turbopolnilnik mora biti polnilni zrak močneje ohlajen. Nizkotemperaturni hladilni sistem s samostojnim krogotokom pri različici Euro 6 pomaga temu ustrezno bolj učinkovito hladiti polnilni zrak. Elektronski sistem povečevanja navora TopTorque pri teh pogojih dovoljuje krmilniku motorja doseganje 200 Nm večjega navora v najvišjih dveh – enajsti in dvanajsti prestavi.
Osebna izkaznica
Dizelski motor: MAN D2676 Common Rail (Euro 6)
Največja moč / navor: 324 kW / 2100 Nm pri 930 – 1400 vrtljajih/minuto
Električni motor: PSM permanentno vzbujen sinhronski elektromotor
Največja moč 130 kW pri 1050 vrtljajih/minuto
Električni akumulator: litij-ionski akumulator
Kapaciteta akumulatorja: 3,8 kWh
Prestave: avtomatizirane prestave MAN TipMatic
Skupna dovoljena teža: 18.000 kg
Vozniška kabina: XLX (širina: 2440 mm, dolžina: 2280 mm, najvišja višina znotraj: 1975 mm)