Izšla je novembrska številka revije
21.11.2024 Nova številka revije Transport & Logistika je že na voljo na bencinskih servisih in vseh bolje založenih prodajnih me...
Strokovnjaki oddelka Opel Classic so na dražbi odkrili osem starih fotografij Oplovega dostavnega vozila. Odkritje se je spremenilo v razodetje. Neobjavljene fotografije so pokazale, da je imel Opel sredi tridesetih let prejšnjega stoletja za proizvodnjo pripravljeno dostavno vozilo zelo modernega videza – leta pred tem, ko se je tovrsten koncept razširil po svetu in postal standard za današnje modele, kot sta Opel Vivaro in Movano.
Vodja oddelka Opel Classic Leif Rohwedder je navdušen nad najdbo: »To je prava priložnost za avtomobilsko zgodovino. Slike niso bile na voljo nikjer v Oplovih arhivih. Po naših informacijah tega vozila ni omenila nobena publikacija. Znanje o tem edinstvenem prototipu je bilo desetletja izgubljeno.« To se bo zdaj spremenilo. Odgovorni v oddelku Opel Classic niso ostali le pri ‘izkopavanju’ starih fotografij, temveč so izdelali miniaturni model prototipa zgodnjega furgona – v merilu in v takratnih barvah. Tako je miniaturni dostavnik še vedno živahen opomnik na to, kaj v resnici je – predhodnik sodobnih gospodarskih vozil, s katerim se je vse začelo.
Osem zgodovinskih fotografij prikazuje pionirsko zasnovano kompaktno dostavno vozilo Opel Blitz, ki je bilo očitno popolnoma razvito in pripravljeno za vožnjo. Ime projekta je zapisano s svinčnikom na hrbtni strani poleg žiga takratnega Oplovega fotografskega oddelka: 1.5-23 COE. Številke označujejo prostornino motorja (1488 cm3) in okvirno medosno razdaljo (2.400 mm). Kratica COE pomeni ‘Cab Over Engine’ (kabina nad motorjem), nemški izraz za to zasnovo je bil ‘Frontlenker’.
Koncept je bil za trideseta leta prejšnjega stoletja zelo napreden. V primerjavi z vozili z običajnim dolgim pokrovom motornega prostora je zasnova omogočala bolj kompaktne zunanje mere, hkrati pa je ohranila velik tovorni prostor. Motor je bil nameščen pod sedežno klopjo ali nekoliko pred njo. Pred izbruhom druge svetovne vojne so bila takšna vozila prisotna le v ZDA, Nemčiji in Franciji. Edina nemška predstavnika s pogonom na prednji kolesi, Goliath in Magirus, izhajata iz zgodnjih tridesetih let in imata špartansko kabino v obliki kocke. Poganjal ju je dvotaktni dvovaljni motor. Noben ni bil prav uspešen. Takratni kupci so bili bolj navajeni avtomobilov z dolgim prednjim delom, ki jih je Opel, takrat vodilni evropski proizvajalec gospodarskih vozil, uspešno ponujal tudi v razredih nosilnosti od 0,3 do 3,0 tone pod imeni ‘Lieferungswagen’ (dostavno vozilo), ‘Geschäftswagen’ (poslovno vozilo) in ‘Blitz’ (blisk).
Markanten prednji del z okrasnimi elementi v slogu ‘art deco’ zagotavlja vozilu napreden značaj. Okrasni elementi poudarjajo vodoravno linijo in poskrbijo za sodoben in prijazen videz gospodarskega vozila. Dostavnik, ki vzbuja simpatijo – povsem nenavaden pojav za tisti čas. Mimogrede, slog ‘art deco’ je bil ob koncu tridesetih let prejšnjega stoletja v modi pri vseh Oplovih osebnih avtomobilih: Kadettu, Olympii, modelu Super 6, Kapitänu in Admiralu.
Opel, je za izdelavo dostavnega vozila uporabil sestavne dele drugih modelov, na primer 1,5-litrski motor modela Olympia in osi legendarnega tovornjaka Blitz. Struktura karoserije je bila zelo napredna za tisti čas: razen pregradne stene, dna tovornega prostora in dela strehe je bila karoserija v celoti izdelana iz jekla.
O tehničnih podrobnostih modela Blitz 1.5-23 COE ni znano prav dosti. Po intenzivnem iskanju v Oplovih arhivih so strokovnjaki oddelka Opel Classic naleteli na dokument, v katerem je to vozilo omenjeno: informativno brošuro v angleškem jeziku za modelno leto 1937. Poleg kronologije in nekaterih ključnih podatkov je razvidno, da naj bi bila poleg enotonske različice, prikazane na fotografijah, načrtovana tudi 1,5-tonska različica s šestvaljnikom in dvojnimi zadnjimi pnevmatikami. Podobne risbe v arhivu prikazujejo tovornjak s platformo in 15-sedežno različico minibusa Blitz 1.5-23 COE.
Dostavnika Blitz niso nikoli izdelali. Temu so najverjetneje botrovale nemške priprave na vojno v drugi polovici tridesetih let prejšnjega stoletja. Lahkih gospodarskih vozil niso potrebovali in Opel je bil prisiljen ustaviti proizvodnjo. Blitz 1,5-23 COE je ostal prototip.