Električni Mercedes za linijski promet
22.11.2024 Daimler Buses je predstavil svoj prvi linijski avtobus na baterijski pogon eIntouro. S tem proizvajalec elektrificira...
Varnostni sistemi AEBS (Advanced Emergency Braking System – napredni sistem zaviranja v primeru nevarnosti), v katerega sta vključena tudi sistem ACC (Adaptive Cruise Control – prilagodljivi tempomat) in sistem LDWS (Lane Departure Warning System – sistem za opozarjanje na nezaželeno zapuščanje voznega pasu), bodo od 1. novembra letošnjega leta obvezni v skoraj vseh težkih tovornjakih in avtobusih, ki se bodo prvič registrirali v državah EU in EFTA.
Pred natančno tremi leti, aprila 2012, je Evropska komisija sprejela uredbi 347/2012 in 351/2012, s katerima je proizvajalcem gospodarskih vozil naložila obvezo, da v večino modelov vgradijo še dva varnostna sistema serijsko – AEBS in LDWS. Prvega novembra se bo končal prehodni rok in od tega dneva dalje bodo morali biti tovornjaki in avtobusi, ki se prvič registrirajo v 28 državah Evropske unije in štirih državah članicah evropskega združenja za prosto trgovino (EFTA – European Free Trade Association) – Norveški, Švici, Lihtenštajnu in Islandiji – obvezno opremljeni s temi sistemi, ki močno povečujejo varnost.
Še pred sprejetjem prej omenjenih uredb je vseh sedem »velikih« proizvajalcev težkih tovornjakov in najbolj pomembni proizvajalci avtobusov v Evropi ta sistem že ponujalo za doplačilo, tako da so sprejetje uredbe dočakali pripravljeni. Sedaj je čas, da se na nov izdatek počasi privadite tudi kupci, saj bodo prodajalci ob uvedbi teh sistemov skoraj zagotovo dvignili ceno vozil za odstotek ali dva. Tega vsekakor ne bi smeli vzeti kot dodaten strošek, saj na koncu varnost voznika, potnikov in drugih udeležencev v prometu nima cene!
Ko voznik ne reagira
Napredni sistem za zaviranje v primeru nevarnosti (AEBS) je tehnično podprt s sistemom ACC (prilagodljivi tempomat, ki prilagaja hitrost glede na vozilo pred seboj in po potrebi tudi zavira), katerega evropski proizvajalci tovornjakov in avtobusov kot dodatno opremo ponujajo že dve desetletji. ACC omogoča samodejno vzdrževanje nastavljenih parametrov hitrosti in/ali oddaljenosti od vozila pred seboj. S tem sistemom je vožnja precej bolj varna in sproščena. V zadnjem času je ta sistem še nadgrajen in ojačan z dodatnimi sistemi, ki opozarjajo na nalet z vozilom ali objektom pred nami – FCW (Forward Collision Warning) – in z že prej omenjenim AEBS sistemom. Vsi ti sistemi postanejo aktivni v trenutku, ko radar oziroma senzorji in pametna elektronika prepoznajo nevarnost možnega trka.
Pomoč zaspanim in utrujenim
Tudi sistem LDWS (Lane Departure Warning System), ki ga pri Volvu imenujejo LKS – Lane Kepping Support, pri MAN-u pa LGS – Lane Guard System … je že dolgo znan. Pri Mercedesu so ga v actrosu ponudili že leta 2000, pri MAN-u v seriji TGA pa leto dni pozneje. Sistem opozarja voznika, če le-ta nenamerno zapelje iz smeri vožnje, oziroma če prevozi talno označbo na levi ali desni strani vozila. Osnova sistema je kamera, nameščena na sredino armaturne plošče, ki spremlja vodoravne oznake na cesti (črte) in poskuša odrediti sredinsko linijo vožnje ter skrajno točko proti črti, do katere se vozilo lahko varno približa. Kadar vozilo prečka črto in ob tem ni bil vključen smernik, vas bo sistem opozoril na ta dogodek na različne načine: s tresenjem sedeža, volanskega obroča, z zvočnimi signali …
Sistem ne reagira takoj, saj bi tako preveč vznemirjal voznika. Za delovanje so potrebni določeni pogoji: hitrost vožnje nad 60 km/h, oznake na cesti morajo biti dovolj vidne, hitrost bočnega premikanja mora biti večja od 0,8 m/s.
LDWS sistem se vključi vedno, ko se zažene motor, večina proizvajalcev pa omogoča, da se sistem izključi s pomočjo stikala, nameščenega na armaturni plošči.
Za koga so sistemi obvezni?
S sistemom AEBS bodo morala biti po 1. novembru opremljena vsa vozila, ki bodo prvič registrirana v kategorijah M2, M3 in N3, opremljena s pnevmatskim ali hidravličnim zavornim sistemom in zračnim vzmetenjem zadnje osi, ampak ne vsa! Zakonodajalec je iz racionalnih razlogov sprejel nekaj izjem. Tako so v prvi fazi uvajanja uredbe 347/2012 izvzeta off-road vozila, vozila z več kot tremi osmi, vozila za posebne namene, vlačilci za vleko polprikolic iz kategorije N2, katerih masa presega 3,5 tone, vendar ni večja od 8 ton, vozila z mehanskim vzmetenjem na vseh oseh, vozila za prevoz potnikov v kategorijah M2 in M3 razreda A, razreda I in razreda II. Podobno velja tudi za sistem LDWS.