Električni Mercedes za linijski promet
22.11.2024 Daimler Buses je predstavil svoj prvi linijski avtobus na baterijski pogon eIntouro. S tem proizvajalec elektrificira...
Vzdrževanje pravilnega polnilnega tlaka v pnevmatikah je razmeroma enostavno opravilo, s katerim dosežemo nižje stroške prevoza in maksimalno donosnost pnevmatike. Goodyearovi strokovnjaki svetujejo, da tlak merite najmanj enkrat na teden, pri tem pa upoštevate priporočila proizvajalcev in obremenitev vozila.
Na trgu obstaja kar nekaj pnevmatik, ki so namensko izdelane za gospodarno porabo goriva, kot na primer Goodyearovi liniji tovornih pnevmatik KMAX in FUELMAX, vendar je za varčno vožnjo bistvenega pomena pravilen polnilni tlak v pnevmatikah. Z njim namreč pripomoremo k številnim prevoženim kilometrom, poskrbimo, da goriva ne trošimo po nepotrebnem in zmanjšamo skupne stroške lastništva.
Zakaj je pravilen tlak pomemben?
Pnevmatika je v osnovi prožna komora, napolnjena z zrakom pod določenim tlakom. Pravilen polnilni tlak zagotavlja, da pnevmatika ohranja določeno obliko in je prožna do ustrezne mere. Vse pnevmatike imajo svoj indeks nosilnosti in simbol hitrosti, vendar ti dve vrednosti veljata le, če so pnevmatike pravilno napolnjene z zrakom in je tlak prilagojen dejanski obremenitvi na os. Poleg tega pravilen polnilni tlak ustvarja ustrezno naležno površino, ki je ključnega pomena za oprijem pnevmatike in obrabo tekalne plasti.
Kaj vpliva na tlak v pnevmatikah?
Do spremembe tlaka v pnevmatikah lahko pride iz številnih razlogov. Splošen vzrok za neustrezen tlak v pnevmatikah je opuščanje rednega vzdrževanja ali slabo vzdrževanje, poleg tega pa nanj vplivajo tudi spremembe v obremenitvi in temperaturi okolja. Pri občutno preobremenjeni pnevmatiki in prehodu s hladnega okolja v vroče lahko tlak namreč naraste za približno 25–30 %, saj se v vročini zrak razširi, tlak se tako poveča, to pa privede do prekomerne deformacije, ki pnevmatiko uniči.
Kako skrbimo za ustrezen tlak?
1. Tlak je potrebno izmeriti vsaj enkrat na teden, po možnosti pred vsako vožnjo. Če ugotovimo, da ima pnevmatika za 15 % višji ali nižji tlak od priporočenega, je treba ob prvi priložnosti ugotoviti pravi vzrok.
2. Tlak je treba meriti pri hladnih pnevmatikah, preden gre vozilo na pot ali največ po treh urah vožnje. Če so pnevmatike 'vroče', ne smemo nikoli spuščati zraka oz. zmanjševati tlaka.
3. Bodite pozorni na merilnike, preverjati je potrebno, če so natančni, paziti pa je treba tudi pri odčitavanju in pri označbah. Nekateri merilniki imajo namreč označene vrednosti v psi (funt na kvadratni palec) in barih.
4. Upoštevajte priporočila proizvajalca, vendar v Goodyearu ob tem opozarjajo, da priporočena vrednost polnilnega tlaka ni vedno enaka nazivni vrednosti. Nazivne vrednosti veljajo samo za pnevmatike, ki ne presegajo vrednosti, določene z indeksom nosilnosti. V kolikor beležite večjo obremenitev, je potrebno za izračun ustreznega tlaka uporabiti korelacijsko krivuljo dimenzije in obremenitve.
5. Na ventilih morajo biti ves čas nameščene kapice, stebli ventilov pa morajo biti čisti in nepoškodovani.
6. Pri dvojni montaži ne smemo zanemariti tlaka pnevmatike na notranjih kolesih, namestiti pa je potrebno tudi ustrezne podaljške ventilov.
7. Bodite pozorni tudi na stanje platišč, saj lahko to privede do neustreznega nasedanja pnevmatik ali celo poroznosti. Da bi se temu izognili in preprečili vdor vlage v pnevmatiko, je treba zagotoviti redno drenažo rezervoarjev za kompresor ali na napeljavi za zrak namestiti lovilce vlage.
Kako nepravilen tlak vpliva na pnevmatiko?
Če je tlak prenizek ali pa previsok, je življenjska doba pnevmatik krajša, poleg tega pa je ogrožena tudi varnost v prometu. Že za samo 5 % nižji ali višji tlak od priporočenega zmanjša število prevoženih kilometrov za približno 8 %. To pomeni, da pri pnevmatiki, s katero bi v običajnih razmerah lahko prevozili npr. 150.000 kilometrov, na račun tlaka izgubimo kar 12.000 kilometrov. Enako 15% odstopanje pri tlaku za približno 1,3 % spremeni kotalni upor. Če je tlak tako 15 % previsok, se kotalni upor zmanjša za približno 1,3 %, kar naj bi sicer na porabo goriva ugodno vplivalo, vendar se trpežnost pnevmatike zmanjša za kar 12 %. Če je tlak za 15 % prenizek, pa se poraba goriva poveča in za tipično vlečno vozilo 4x2, ki letno prevozi 150.000 kilometrov, to pomeni za okrog 150–200 litrov po nepotrebnem porabljenega goriva, obenem pa se za približno 2 % zmanjša trpežnost pnevmatik. Vozilo je tudi manj stabilno, to pa vodi k slabši vodljivosti.