Iščejo se podjetniške rešitve s področja pristaniške logistike
29.10.2024 Luka Koper in Mestna občina Koper sta aprila letos podpisali Sporazum o sodelovanju pri izvajanju podjetniškega podpo...
Med vsemi gospodarskimi vozili so prav dostavniki pionirji na področju elektromobilnosti. V preteklem letu smo bili priča številnim predstavitvam, v svojem prodajnem programu jih imajo že skoraj vsi večji proizvajalci vozil. Nabor modelov pa se z vsakim letom le še povečuje.
Električni pogoni si počasi, a vztrajno vtirajo pot tudi na področju lahkih gospodarskih vozil in s tem posledično na področje dostave zadnjega kilometra. Čeprav pri nas zanimanje zanje še ni tako veliko kot v večini drugih evropskih držav, prodajne številke počasi rastejo iz leta v leto. V letu 2018 smo namreč zabeležili 36 prvič registriranih električnih dostavnikov, v letu kasneje že 41. Koronsko leto 2020 je pustilo svoj pečat in se je ta številka znižala na 29 vozil, vendar je že leta 2021 njihovo število, kljub težavam z dobavo komponent, zraslo na 67 vozil. Številni modeli različnih proizvajalcev tako sedaj sledijo poti, ki jo je leta 2015 premierno nakazal Iveco s svojim električnim Dailyem.
Segment lahkih električnih gospodarskih vozil občutno prednjači pred segmentom težkih električnih gospodarskih vozil. Tudi na račun dejstva, da se obseg dostave zadnjega kilometra iz leta v leto naglo povečuje. To je tudi glavno področje, na katerem bodo prevladali dostavniki z akumulatorsko-električnim pogonom. Dve izmed njihovih glavnih slabosti, kratek doseg in dolg čas polnjenja, tukaj ne igrata pomembne vloge. V skladu s tem upraviteljem voznih parkov ni treba sprejemati kompromisov med nosilnostjo in maso/kapaciteto baterij. 200 kilometrov dosega ob enem polnjenju zadostuje – številne študije so namreč pokazale, da je to več kot dovolj za dostavo zadnjega kilometra. In ker ima večina električnih dostavnikov nosilnost tono ali več, se jim prav tako ni več treba »skrivati« niti za dizelskimi brati.
Torej, če imate namen svoj vozni park opremiti tudi z dostavniki na električni pogon, boste v vseh segmentih skoraj zagotovo našli tisto, kar iščete. Da bo odločitev lažja, smo za vas pripravili pregled trga lahkih električnih gospodarskih vozil.
Tako kot Ducato je tudi električni Jumper nastal kot plod sodelovanja znotraj skupine Stellantis. To velja predvsem za električni pogon. Pri baterijah lahko kupci izbirajo med dvema kapacitetama. 37 kWh pri dolžinah L1 in L2 ter 70 kWh pri dolžinah L3 in L4. Na 50 kW hitri polnilni postaji je baterija v 60 minutah napolnjena do 80 odstotkov. Doseg znaša 200 oziroma 340 kilometrov.
Za pogon električnega Jumpya skrbi 100 kW motor, ki razvije 260 Nm navora in poganja sprednji kolesni par. Kapaciteta baterije je odvisna od izvedbe vozila, in sicer 50 kWh (izvedba XS, M, XL) ali 75 kWh (izvedba M, XL). S francoskim dostavnikom boste tako lahko prevozili 230 oziroma 330 kilometrov.
Najmanjši Citroënov e-dostavnik je Berlingo. Baterija kapacitete 50 kWh mu omogoča doseg do 274 kilometrov. Moč elektromotorja je 100 kW. Zaradi tega je ë-Berlingo najmočnejši Berlingo v ponudbi. Na 100 kW hitri polnilni postaji lahko baterijo do 80 odstotkov napolnjenosti napolnite v zgolj 30 minutah.
eTGE si VW Crafterjem deli isto pogonsko tehnologijo. Baterija s kapaciteto 35,8 kWh napaja elektromotor s 100 kW moči. Ta se prenaša na sprednji kolesi, motor pa razvije 290 Nm navora. Sorazmerno majhna kapaciteta baterije in omejitev najvišje hitrosti na le 90 km/h nakazujeta, da je najmanjši lev namenjen logističnim potrebam dostave zadnjega kilometra. Kljub temu so mu inženirji omogočili hitro polnjenje z vsaj 40 kW moči, tako da polnjenje od nič do 80 odstotkov zmogljivosti baterije traja le 45 minut.
Model eDeliver 3 je na voljo z baterijo kapacitete 35- oziroma 53 kW. Ta poganja 90 kW motor, ki razvije 250 Nm navora. Večja kapaciteta baterije omogoča doseg do 240 kilometrov. Vozilo je izdelano iz lahkih materialov, za polnjenje omenjene baterije do 80 odstotkov pa boste potrebovali 45 minut.
Večji e-Deliver 9 je prostornejši od manjšega eDeliver 3. Prav tako ima vgrajene tudi baterije z večjo kapaciteto, izmed katerih ima največja kapaciteto 89 kWh. Prav tako se lahko pohvali z enim izmed najzmogljivejših elektromotorjev, velikim dosegom in hitrim načinom polnjenja.
Električna različica Sprinterja vstopa na tržišče le kot furgon z visoko streho in enajstimi kubičnimi metri tovornega prostora. Največja skupna dovoljena masa je 3,5 tone. Pri baterijah je nekoliko več manevrskega prostora. Na voljo sta dve različici – 41 in 55 kWh. To omogoča doseg do 120 oziroma 168 kilometrov. Odvisno od velikosti baterije, znaša nosilnost do ene tone. Elektromotor razvije 85 kW. Opcijsko je možno naročiti sistem hitrega polnjenja z enosmernim tokom do moči 80 kW. To pomeni, da se lahko baterija z manjšo kapaciteto v 20 minutah znova napolni iz 10 na 80 odstotkov kapacitete.
Sprinterjev mlajši brat eVito je z letošnjim marcem dobil baterijo z večjo kapaciteto (66 kWh). Prav tako so mu pri Mercedesu izboljšali zmogljivost polnjenja na maksimalnih 80 kW (na voljo za doplačilo, serijsko 50 kW). Baterija ima kapaciteto 66 kWh, za njeno polnjenje do 80 odstotkov pa boste potrebovali približno 35 minut. Pod motornim pokrovom je nameščen 85 kW elektromotor, medtem ko doseg vozila znaša do 314 kilometrov. Rekuperacijo električne energije je mogoče nadzorovati v štirih stopnjah, in sicer s pomočjo obvolanskih ročic.
EQV se med vsemi tukaj predstavljenimi električnimi vozili lahko pohvali z zmagovalnim dosegom, ki znaša več kot 400 kilometrov, zato je primeren tudi za daljše poti. Še večjo stopnjo avtonomije mu zagotavljata sistem hitrega polnjenja, ki omogoča polnjenje s kar 110 kW, ter baterija s kapaciteto 100 kWh. Rekuperacija energije poteka preko petih različnih stopenj, za boljše upravljanje energije so na voljo tudi štirje različni vozni programi.
Tehničnih podobnosti s konkurenčnimi modeli Movano-e ne more skriti. Za različice L1 in L2 je na voljo baterija s kapaciteto 37 kWh, medtem ko je večja baterija s kapaciteto 70 kWh vgrajena v različice dolžine L3 in L4. Da boste z vozilom prevozili razdaljo približno 200 kilometrov (70 kWh), boste morali imeti vozilo na polnilno postajo priklopljeno približno eno uro. Medtem ko boste morali za napolnitev celotne kapacitete baterije s pomočjo 50 kW hitre polnilnice počakali nekoliko več časa, saj polnilna zmogljivost vseh električnih vozil občutno upade, ko baterija doseže približno 80-odstotno napolnjenost.
Combo-e se skoraj ne razlikuje od svojih francoskih bratov znamk Peugeot in Citroën. Motor razvije 100 kW, medtem ko lahko baterije polnite z do 100 kW moči na hitri DC polnilni postaji. Za polnjenje do 80 odstotkov boste potrebovali približno eno uro. Velika motorna moč omogoča dostavniku dinamično vožnjo v prometu, hiter način polnjenja pa kratke postanke na polnilnih mestih.
Tako kot »kolega« znamk Peugeot in Citroën, tudi Vivaro-e uporablja skupno platformo, ki v veliki meri temelji na Oplovem znanju. Pri navajanju dosega pa so pri Oplu sicer nekoliko bolj optimistični kot na primer pri Peugeotu. Različica s 50 kWh baterijo naj bi omogočala doseg do 229 kilometrov, s 75 kWh pa celo do 328 kilometrov. Poleg baterijsko-električnega Vivara imajo pri Oplu pripravljeno tudi študijo modela, ki bi ga lahko poganjale vodikove gorivne celice.
Odvisno od baterije e-Expert črpa energijo iz 50 oziroma 75 kWh baterije, tako kot Citroën Jumpy. e-Expert ima doseg 230 oziroma 330 kilometrov. Zaradi tehnologije hitrega polnjenja z največ 100 kW enosmernega toka, lahko baterijo do 80 odstotkov napolnite v 32 oziroma 48 minutah. Polnjenje do maksimalne kapacitete z 11 kW AC polnilnico traja 4 ure in 45 minut oziroma 7 in pol ur za baterijo z večjo kapaciteto.
Peugeot in Citroën nimata le skupne dediščine. Tudi tehnologija je enaka, razen manjših nians. To velja tudi za električne dostavnike. e-Partner si osnovo deli s Citroën Berlingom, tako da imata tudi enak doseg – skoraj 280 kilometrov. V primerjavi z motorjem z notranjim zgorevanjem ima tudi nezmanjšano prostornino tovornega prostora.
Pri Renaultu so z Master E-Tech izbrali drugačno strategijo kot konkurenca s kompaktnejšimi modeli iz segmenta lahkih gospodarskih vozil. Elektromotor razvije moč 57 kW, medtem ko znaša kapaciteta baterije 33 kWh. Osnova pogonske tehnologije prihaja od modela Zoe. Po navedbah proizvajalca naj bi doseg s kapaciteto baterije 33 kWh znašal med 120 in 130 kilometri. S koncem letošnjega leta pa se manj zmogljiva baterija poslavlja in prihaja baterija s kapaciteto 52 kWh. To naj bi zadostovalo za 190 do 240 prevoženih kilometrov – odvisno od obremenitve vozila, medosne razdalje ter od tega, ali je klimatska naprava vklopljena ali izklopljena.
VW za električnega Crafterja obljublja doseg med 113 in 117 kilometri. Pri različici z motorjem z notranjim zgorevanjem in pogonom na zadnji kolesni par je nakladalna površina zaradi kardanske gredi nekoliko višja, pri električni različici pa so tam nameščene baterije. Prostornina tovornega prostora tako ostaja (v primerjavi z dizelsko različico in zadnjim pogonom) nespremenjena.