Ceste bodo zopet polne otrok, zato previdno!
23.08.2018 Poletje se počasi izteka in šolske počitnice. Naše ceste bodo s septembrom, lanski je bil najuspešnejši zadnjih nekaj...
Avto-moto zveza Slovenije in Policija sta v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, ki ravno v teh dneh obeležuje deseto obletnico delovanja, predstavili aktivnosti, ki jih bosta izvajali ob začetku novega šolskega leta, izpostavili pa sta tudi pomen pravilnega prevoza otrok v avtobusih. V ta namen so v AMZS ob podpori Zavarovalnice Sava za voznike avtobusov organizirali brezplačen tečaj varne vožnje.
AMZS že tretje leto v sodelovanju z avto-moto društvi po Sloveniji in s Policijo pred začetkom novega šolskega leta izvaja kampanjo Še 365 dni, s katero ozavešča, da se otroci vračajo na šolske poti, hkrati pa izpostavlja, da je treba za njihovo varnost skrbeti vse dni v letu, ne le ob začetku pouka. Kot je izpostavil Anton Breznik, predsednik Avto-moto zveze Slovenije, je nesreč, v katerih so udeleženi otroci, k sreči zelo malo.
A to nas nikakor ne sme uspavati, temveč kvečjemu spodbuditi, da si še naprej prizadevamo za izboljšanje prometne varnosti, še zlasti za naše najmlajše, ki so najbolj ranljiva skupina udeležencev v prometu.
Obraz kampanje so ponovno AMZS maskote Anja, Marko in Zdravko, ki bodo z avto-moto društvi v Dravogradu, Hočah, Lukovici, Mariboru, Moravčah, Orehovi vasi, Šenčurju in Šmartnem ob Paki na prehodih za pešce ob šolah voznike opozarjale, čez koliko dni se otroci vračajo v šolo, na prvi šolski dan, 3. septembra, pa bodo s sloganom »Še 365 dni« poudarili, da morajo biti vozniki na otroke v prometu pozorni vse leto.
Pomembnost varne vožnje z avtobusi
AMZS se je ob tej priložnosti odločil izpostaviti tudi varno vožnjo z avtobusi. »Ocenjujemo, da se tej temi doslej ni posvečalo veliko pozornosti, opažanja v praksi pa kažejo, da je pri vožnji potnikov v avtobusih z vidika varnosti še mogoč napredek, začenši z uporabo varnostnih pasov. Seveda pa sta osnovna pogoja za varno vožnjo tudi tehnična brezhibnost vozil in ustrezno psihofizično stanje voznikov,« je povedal mag. Jure Kostanjšek, vodja področja varna mobilnost pri Avto-moto zvezi Slovenije. Izpostavil je še, da je pri prevozih otrok z avtobusi spremljevalec tisti, ki je odgovoren, da so otroci pripeti z varnostnim pasom.
Zagotavljanje varnosti otrok je v prvih septembrskih dneh ena najpomembnejših nalog Policije
»V skladu z usmeritvami na področju varnosti cestnega prometa policisti nadzor izvajamo vse leto. Se pa intenziteta teh ukrepov pred začetkom šolskega leta poveča. V bližini šol bo tako mogoče opaziti večje število policistov, ki bodo spremljali predvsem morebitne prekoračitve hitrosti, odnos voznikov do pešcev in kajenje v vozilu ob prisotnosti mladoletnikov, saj v času, ko je v vozilu mladoletnik, zakon prepoveduje uporabo tobačnih izdelkov,«
je povedal Boštjan Smolej iz Sektorja prometne policije pri Generalni policijski upravi. »Posebno pozornost bomo namenili vstopanju in izstopanju otrok iz šolskih avtobusov. Vozniki se glede tega namreč ne zavedajo svojih dolžnosti. Če je avtobus, označen s tablo za prevoz otrok, ustavljen na avtobusnem postajališču, se lahko namreč zgodi, da bo otrok stekel na cesto izpred avtobusa, voznik ga ne bo ali pa ga bo prepozno opazil. Posledice take prometne nesreče so lahko zelo hude. Če pa je avtobus označen in ustavljen na vozišču, kar se dogaja v naseljih, kjer ni avtobusnih postajališč, se morajo vozniki ustaviti in počakati za avtobusom, ne smejo peljati mimo njega. Otroke bomo opozarjali, naj počakajo, da avtobus odpelje, torej naj ne prečkajo vozišča pred ali za avtobusom.
Smolej je še povedal, da Policija s preventivnimi aktivnostmi nadaljuje vse leto. Z vodstvi šol in sveti za preventivo pregleda načrte šolskih poti in ob koncu šolskega leta zbira predloge ukrepov, da bi bile te poti v naslednjem letu bolj varne. Letos so obvestila staršev zbirali tudi prek družbenih omrežij. »Na policijski upravi Kranj smo dobili nekaj več kot 60 predlogov, o katerih smo obvestili upravljavce cest.« Policisti sodelujejo na roditeljskih sestankih, kjer staršem pojasnijo prometne nevarnosti, v katerih se lahko znajdejo otroci, in jim svetujejo, kako otroke nanje pripraviti, organizirajo tudi predavanja.
Statistika ni črna, vendar so kršitve še vedno prisotne
Statistika na tem področju sicer ni črna, Policija pa vseeno beleži kar nekaj kršitev prometnih predpisov. »Če šola obvesti policijo o izletih in ekskurzijah, policist izvede pregled vozila in preveri psiho-fizično stanje voznika. Če vozilo ni brezhibno, ga je treba zamenjati, enako velja za voznika. Teh situacij sicer ni veliko, vseeno pa bi radi izključili vse take primere. Največ kršitev je na področju uporabe varnostnih pasov, tako v osebnih vozilih kot v avtobusih in organiziranih prevozih s kombiji. Lani smo pri prevozu otrok glede uporabe zadrževalnih sistemov ugotovili približno 5400 kršitev. Ugotovljenih je bilo tudi 34 kršitev glede odgovornosti spremljevalcev in 32 kršitev v povezavi z vozniki, ki so opravljali organiziran prevoz. Glede prepovedi kajenja so policisti lani izdali globe v 466 primerih, letos (do 21. avgusta) pa v 279 primerih,« je podatke predstavil Smolej. Ob tem pa izpostavil, da vsa odgovornost za prometno varnost najmlajših ni na (državnih) institucijah.
Starši so prvi, ki so odgovorni, da otroke opozorijo na primerno ravnanje v prometu. Starši naj gredo z otroki po šolski poti in jim jo predstavijo, prav tako nevarnosti, v katerih se lahko znajdejo. Otroke morajo podučiti, da je treba tudi v avtobusu uporabiti varnostni pas. Predvsem pa morajo biti starši otrokom zgled.
Tehnična brezhibnost vozil in uporaba varnostnega pasu
Tehnična brezhibnost vozila in ustrezno psihofizično stanje voznika sta osnova za varno vožnjo. Jeziček na tehtnici, ali bo voznik uspešno rešil kritično situacijo, v kateri se znajde, pa so marsikdaj njegove izkušnje. Te lahko na tečaju varne vožnje v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem pridobivajo tudi profesionalni vozniki. AMZS je tako letos ob začetku šolskega leta ob podpori Zavarovalnice Sava organiziral brezplačen tečaj za voznike avtobusov.
»Na tečajih varne vožnje skušamo voznike v varnem okolju poligona ozavestiti, kaj pomeni zdrs vozila, ko »odnese« zadek vozila, ko je treba zavirati v sili, kaj pomenita teža vozila in pet kilometrov na uro višja hitrost pri zavorni poti … Vaje izvajamo na podlagah, ki simulirajo zahtevne vozne razmere, kot je na primer zvožen sneg,« je povedal Rafael Pečjak, AMZS inštruktor varne vožnje.
»Ob tem bi izpostavil še pomen pravilnega zlaganja in zaščite tovora. Če so šolske torbe, dežniki in podobno nezavarovani, bodo ob nenadnem zaviranju poleteli po avtobusu in lahko poškodujejo potnike.« Na vprašanje, kaj bi za boljšo prometno varnost še lahko naredili, pa predlagal: »Res je, da morajo imeti vozniki, ki izvajajo prevoz otrok, dovolj izkušenj, kar dokazujejo s potrdilom, ocenjujem pa, da bi vozniki, preden začnejo opravljati prevoz otrok, morali obvezno opraviti tečaj varne vožnje.«
Katja Grušovnik iz Zavarovalnice Sava je ob zaključku današnje novinarske konference povedala, da Zavarovalnica Sava kot družbeno odgovorno podjetje z veseljem in s ponosom podpira aktivnosti AMZS. »Kampanja Še 365 dni se povezuje z našim poslanstvom, to je zagotavljanjem varnosti. K sodelovanju nas je zlasti pritegnilo dejstvo, da so aktivnosti naravnane dolgoročno, torej ne le v prve dni, ko se začne pouk, temveč izpostavlja pomen varnosti vse leto in pomaga pri vzgoji otrok v odgovorne in zrele posameznike, ki bodo to svoje znanje in zavest prenašali nadaljnjim generacijam.«