Električni Mercedes za linijski promet
22.11.2024 Daimler Buses je predstavil svoj prvi linijski avtobus na baterijski pogon eIntouro. S tem proizvajalec elektrificira...
Volvo Trucks v sodelovanju s švedskim komunalnim podjetjem Renova preskuša in raziskuje načine, s katerimi bi avtomatizirana vozila lahko prispevala k varnejšemu in učinkovitejšemu ravnanju z odpadki ter omogočila boljše delovno okolje za voznike. Avtomatizirani sistemi na preskusu so v osnovi enaki tistim v avtomatiziranem Volvovem tovornem vozilu, ki od jeseni 2016 deluje v rudniku Kristineberg na severu Švedske.
„Vožnja s težkim gospodarskim vozilom v naselju z ozkimi ulicami in ranljivimi udeleženci v prometu je z vidika varnosti seveda zelo zahtevna, tudi če vozilo ne preseže hitrosti pešca. Tovorno vozilo za odvoz odpadkov, ki ga zdaj preskušamo, neprekinjeno nadzira okolico in nemudoma ustavi, če se na cesti nenadoma pojavi ovira. Avtomatizirani sistem tudi ustvarja boljše pogoje za voznika, da lahko budno spremlja dogajanje v bližini tovornega vozila," pojasni Carl Johan Almqvist, direktor za varnost prometa in izdelkov pri Volvo Trucks.
Na prvi vožnji na novem območju se avtomatizirano tovorno vozilo za odvoz odpadkov upravlja ročno, medtem ko sistem v vozilu s tipali in tehnologijo GPS neprekinjeno nadzira in kartografira pot. Ob naslednji vožnji na tem območju tovorno vozilo natančno pozna pot in položaje vseh smetnjakov, ob katerih se mora ustaviti.
Ob prvem postanku z vklopljenim avtomatiziranim sistemom voznik spleza iz kabine, odide do zadnjega dela vozila, pripelje smetnjak in ga izprazni z upravljanjem ustreznih komand. Ko je praznjenje končano, voznik vnese ukaz in vozilo samodejno vzvratno zapelje do naslednjega smetnjaka. Voznik hodi po poti tovornega vozila in ima vedno popoln pregled nad dogajanjem v smeri vožnje. Zakaj tovorno vozilo vozi vzvratno in ne naprej?
„Če tovorno vozilo vozi vzvratno, lahko voznik ves čas hodi zraven stiskalnice, pri vožnji naprej pa bi moral hoditi od zadnjega dela do kabine in nazaj. Poleg tega vozniku ni treba plezati v kabino in iz nje ob vsakem speljevanju in postanku, zato je manj nevarnosti za delovne poškodbe, denimo kolen in drugih sklepov," pravi Hans Zachrisson, direktor za strateški razvoj pri podjetju Renova.
Vzvratna vožnja je sicer precej nevaren manever, saj voznik nima dobrega pregleda nad dogajanjem za vozilom, tudi če je opremljeno s kamero. Ponekod vzvratna vožnja s težkim gospodarskim vozilom zaradi varnostnih razlogov ni dovoljena, spet drugod se zahteva, da za vozilom stoji sovoznik, ki se prepriča, da je cesta prazna, preden voznik zapelje vzvratno. Rešitev, ki se preskuša, odpravlja te težave. Tipala nadzirajo okolico tovornega vozila za odvoz odpadkov, zato je vožnja varna ne glede na smer. Če cesto zapira parkirano vozilo, lahko tovorno vozilo samodejno obvozi oviro, če je dovolj prostora.
Avtomatizirani sistemi optimizirajo prestavljanje, krmiljenje in hitrost, zato je mogoče zmanjšati še porabo goriva in izpuste.
Tehnična podlaga že obstaja, vendar bo treba še veliko raziskovanja, preskušanja in razvoja, preden bodo samovozeča tovorna vozila za odvoz odpadkov postala resničnost. Trenutni skupni projekt bo potekal do konca leta 2017, temu sledi zelo temeljita presoja delovanja, varnosti in tudi sprejemljivosti pri voznikih, drugih udeležencih v prometu in krajevnem prebivalstvu. Vozila z različnimi stopnjami avtomatizacije bodo verjetno prej uvedena v panogah, v katerih prevozi potekajo na strogo omejenih območjih, denimo v rudnikih ali na tovornih terminalih.